Utorak, 19.01.2021 | 10:55
IZVOR: rts.rs/independent.co.uk

Naučnici PRONAŠLI SVIJET za koji se mislilo da ne postoji - uporedili ga sa ŠEĆERNOM VUNOM

Otkrivanje planete za koju su naučnici vjerovali da ne može da postoji moglo bi da dovede do promjene uvreženih mišljenja o tome kako nastaju novi svjetovi, prije svega kako se formiraju i razvijaju gasoviti džinovi, to jest planete Jupiterovog tipa.

Foto: Ilustracija, Pixabay

Naučnici kažu da je planeta, zvaničnog naziva WASP-107b, a poznata i kao "super-puff", mnogo manje gustine nego što se ranije mislilo za planete Jupiterovog tipa da je uopšte moguće, piše Indipendent.

Otprilike je iste veličine kao Jupiter, ali gustine koja je čak 10 puta manja, što je navelo istraživače da planetu uporede sa šećernom vunom.

Kao takva, planeta je posebna ne samo zasebno posmatrano, već i zbog „znatnih implikacija“ da planete Jupiterovog tipa, to jest gasoviti džinovi, mogu da nastanu mnogo lakše nego što se ranije vjerovalo.

„Ovo otkriće odnosi se na same osnove kako nastaju i rastu džinovske planete. Pruža nam se konkretan dokaz da se masovno nagomilavanje gasne ovojnice može pokrenuti za jezgra koja su daleko manje mase nego što smo mislili“, kaže Bjorn Beneke sa Univerziteta u Montrealu.

Planeta je izuzetna ne samo po tome što je neobično velika već i zbog toga što ima slabu površinsku gravitaciju, kao i sjaj svoje zvijezde koja je poznata kao WASP-107.

To omogućava da se ovaj svijet i njegova atmosfera proučavaju detaljnije nego što bi to inače bilo moguće.

Planeta 16 puta bliža svojoj zvijezdi nego Zemlja Suncu

Istraživači su objavili nove i revolucionarne rezultate četvorogodišnjeg proučavanja sistema u najnovijem izdanju astronomskog časopisa Astronomical Journal.

Nebesko tijelo WASP-107b prvi put je uočeno 2017. godine. Kružilo je oko svoje zvijezde na udaljenosti od Zemlje oko 212 svjetlosnih godina. Vrlo je blizu te zvijezde, otprilike 16 puta bliže nego što je Zemlja Suncu.

Dalja istraživanja su pokazala da je u pitanju jedna od planeta sa najmanjom gustinom koje su poznate čovjeku. Ta krhka građa navela je istraživače da je nazovu "super-puff" ili „šećerna vuna“.

Planete se formiraju u disku prašine i gasa koji kruži oko mladih zvijezda. Obično se smatra da gasoviti džinovi – planete poput našeg Jupitera i Saturna ili planete WASP-107b moraju stvoriti čvrsto jezgro koje je najmanje 10 puta masivnije od Zemlje, tako da se nakupi dovoljno gasa prije nego što se disk raspe.

Ali WASP-107b nema masivno jezgro, pa naučnici nisu sigurni kako je uopšte mogla da nastane. Oni, međutim, imaju mnoštvo mogućih scenarija koji bi mogli objasniti proces formiranja neobične planete.

„Za WASP-107b najvjerovatniji scenario je da se planeta formirala daleko od zvijezde, gdje je gas u disku dovoljno hladan da se nagomilavanje gasa može dogoditi vrlo brzo. Planeta je kasnije mogla da migrira na svoj trenutni položaj, bilo interakcijom sa diskom ili sa drugim planetama u sistemu“, objasnila je Iv Li profesorka Univerziteta Mek Gil.

Čola ODBIO pjesmu koja je postala HIT: Kasnije ga otpjevala OVA njegova koleginica

Srijeda, 03.03.2021 | 18:09

Zdravko Čolić odbio je veliki hit koji je kasnije otpjevala njegova koleginica Nina Badrić.

Pljevlja: U narednih pet do 10 godina ne postoji OPASNOST gašenja termoelektrane

Srijeda, 03.03.2021 | 17:42

Uprkos činjenici da je termo-elektrana (TE) Pljevlja potrošila sate koji su joj bili dodijeljeni za rad bez ekoloških penala, zbog ekološke rekonstrukcije koja je trenutno u toku ona će nastaviti da bude važan energetski agregat u Crnoj Gori, kazao je državni sekretar za ekologiju Danilo Mrdak.

Simović UPOZORAVA: Brezovik i nikšićka Bolnica skoro popunjeni

Srijeda, 03.03.2021 | 17:31

“Ugroženi smo svi. I zdravstveno i ekonomski. Pandemiju možemo pobijediti samo zajedno”, poručio je Simović.

Abazović - Timonije: Francuska podržava CG na putu ka evropskim integracijama

Srijeda, 03.03.2021 | 16:44

Potpredsjednik Vlade Crne Gore dr Dritan Abazović primio je u posjetu novoimenovanog ambasadora Francuske Republike u Crnoj Gori, Nj. E. Kristijana Timonijea.

Milijarder isplanirao put oko Mjeseca - svi koji mu se pridruže imaće BESPLATAN LET

Srijeda, 03.03.2021 | 16:34

Japanski milijarder Yusaku Maezawa pozvao je osam ljudi da mu se pridruže na putovanju oko Mjeseca u raketi Elon Muskovog SpaceX-a.

Živković: Abazovićeva OPSESIJA vlašću nezabilježena u savremenoj politici

Srijeda, 03.03.2021 | 16:10

Dritan Abazović je rekao za sve građane, “pola Crne Gore”, koji nijesu glasali njegovu koaliciju, da su kriminalci, saopštio je danas poslanik Demokratske partije socijalista Danijel Živković.

UCG o problemu medicinara iz Berana: Posvetićemo pažnju nalaženju NAJBOLJEG RJEŠENJA

Srijeda, 03.03.2021 | 15:44

Obaviješteni smo o zabrinutosti studenata Visoke medicinske škole iz Berana o nastavku njihovog školovanja po završetku osnovnih studija. Pristupili smo analizi trenutne situacije i, u saradnji sa upravom Medicinskog fakulteta, razmotrićemo sve aspekte i moguća rješenja, saopšteno je iz Univerziteta Crne Gore (UCG) za Kolektiv.

Pratite UŽIVO na našem portalu: Press povodom EPIDEMIOLOŠKE SITUACIJE

Srijeda, 03.03.2021 | 15:38

Obraćanje javnosti možete pratiti uživo na našem portalu.

Vuksanović - Stanković: Vlast sjednicu zakazala u dogovoru sa samom sobom

Srijeda, 03.03.2021 | 15:24

Poslanica SDP-a Draginja Vuksanović Stanković je na današnjoj sjednici skupštinskog Odbora za zdravstvo, rad i socijalno staranje saopštila da je aktuelna vlast u samo četiri dana promijenila odluku o konsultativnom saslušanju aktuelne ministarke zdravlja Jelene Borovinić Bojović.

Otkriveni tajni trikovi za LJEPOTU: Evo kako da izgledate kao Megan Markl

Srijeda, 03.03.2021 | 15:19

Glumica i vjerenica princa Harija Megan Markl postala je simbol ljepote, pa mnoge dame širom svijeta odlaze na plastične operacije kako bi izgledale kao ona.