Ponedjeljak, 12.08.2024 | 16:00
IZVOR: n1.info.rs

Istraživanje: Maslinovo ulje moglo bi neočekivano da DJELUJE na NAŠE ZDRAVLJE

Prelazak sa raznovrsne ishrane na ishranu sa raznim orašastim plodovima, voćem i povrćem je prilično bezbJedan način da ljudi sa rizikom od srčanih oboljenja smanje nivoe tJelesne masti.




Foto: Ilustracija/Pixabay.com 

Međutim, za neke pojedince, dodavanje dobre kapi ekstra devičanskog maslinovog ulja može ugroziti inače zdrav način života, piše Science Alert.

Tim istraživača sa Univerziteta Florida i Nacionalnog instituta za dijabetes i bolesti digestivnog i bubrežnog sistema detaljnije je razmotrio zdravstvene prednosti biljne ishrane za pojedince u riziku od razvoja aterosklerotičnih kardiovaskularnih bolesti, prenosi N1 Zagreb.

Slab dokaz

Nedavna promocija veganske ishrane hvalila je prednosti ekstra devičanskog maslinovog ulja (EVOO) kao sredstva za snižavanje zabrinjavajućeg nivoa holesterola.

Mediteranska ishrana uključuje masti životinjskog porIJekla, a dodavanje često preporučene količine maslinovog ulja znači da potrošnja masti može dostići skoro polovinu energetskog unosa u organizam.

Studije su pokazale oprečne rezultate o prednostima različitih dJelova mediteranske ishrane, a dokazi o tome da li maslinovo ulje u kombinaciji sa ishranom biljnog porekla sa niskim sadržajem masti zaista koristi ljudima sa faktorima rizika od srčanih oboljenja su slabi.

Da bi to istražili, istraživači su analizirali 40 odraslih osoba starosti od 18 do 79 godina koji su proveli ukupno osam nedelja na pažljivo osmišljenoj veganskoj ishrani: četiri nedJelje na dijeti koja je uključivala četiri dodatne kašičice EVOO dnevno i četiri nedelje na niskoj ishrani.

I niske i visoke EVOO dijete dovele su do poboljšanja kardiometaboličkih profila (holesterol, šećer u krvi i pokrivenost upalom) u poređenju sa mJerama prIJe dijete. Zanimljivo je da je redoslJed kojim su se dijete odvijale uticao na promJenu nivoa holesterola u poređenju sa osnovnom vrednošću na samom početku studije.

Dijeta sa relativno liberalnim količinama maslinovog ulja, a zatim prelazak na obroke sa malo ili bez maslinovog ulja dovela je do pada nivoa lipoproteina niske gustine (LDL) ili „lošeg“ holesterola kod dobrovoljaca.

Foto: Ilustracija/Pixabay.com 

Rizik od moždanog i srčanog udara

Istraživački tim vJeruje da male količine zasićenih masti koje se nalaze u ekstra devičanskom maslinovom ulju mogu uticati na preradu LDL-a u jetri, uzrokujući njihovo povećanje u krvi gdJe mogu povećati rizik od moždanog i srčanog udara.

„Smanjeni unos ekstra devičanskog maslinovog ulja može dovesti do većeg smanjenja lipida od relativno veće potrošnje“, pišu istraživači u svom objavljenom radu.

Ovde postoje neka upozorenja: dok su istraživači uzeli u obzir razlike u polu i težini u svojim proračunima, svi učesnici su ocenjeni kao granični visoki rizik za aterosklerotsku kardiovaskularnu bolest (ASCVD), koja se može razviti kao rezultat previše LDL holesterola koji začepljuje arterije.

Štaviše, razlike u relativnom smanjenju LDL holesterola nisu bile tako velike, posebno kada je praćena niskom EVOO dijetom. Sa ili bez maslinovog ulja, ove biljne dijete su se još jednom pokazale kao dobre za tIJelo.

„Iako su obJe dijete poboljšale metabolički fenotip, niska EVOO intervencija može obezbediti smanjenje LDL-C kod osoba sa najvećim rizikom“, pišu istraživači.

Ukratko, ukidanje dodatnih porcija maslinovog ulja moglo bi biti nešto što treba uzeti u obzir za one sa većim rizikom od srčanih bolesti, kažu istraživači. Buduće studije bi mogle da razmotre kako bi se ova asocijacija mogla odigrati među većim grupama učesnika i tokom dužih vremenskih perioda, ali to je još jedan podsetnik da smo ono što jedemo.

„Dodavanje ekstra devičanskog maslinovog ulja nakon konzumiranja malih količina u cIJeloj biljnoj ishrani može sprIJečiti smanjenje rizika“, pišu istraživači.

KOMENTARI (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar

* Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu. "Kolektiv.me" se ne može smatrati odgovornim za napisane komentare. Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.

OSTALE VIJESTI

Naučnici otkrili mogući uzrok sindroma hroničnog umora

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 10:17

Australijski naučnici prvi put su pronašli dokaze da bi sindrom hroničnog umora mogao da bude povezan sa poremećajem glimfatičkog sistema - prirodnog mehanizma kojim mozak uklanja otpadne materije.

Pijete ledenu kafu da se rashladite? Evo šta ona zapravo radi vašem organizmu

Srijeda, 05.08.2026 | 12:23

Ledena kafa omiljeno je ljetno osvježenje, ali mnogi se pitaju da li zbog kofeina može izazvati dehidraciju.

Nutricionisti ljeti posebno preporučuju borovnice, evo i zašto

Ponedjeljak, 03.08.2026 | 15:23

Borovnice su među najpopularnijim ljetnim plodovima, a osim osvježavajućeg okusa, poznate su i po bogatom nutritivnom sastavu.

Gladni ste između obroka? Ove grickalice imaju veoma malo kalorija

Nedjelja, 26.07.2026 | 11:04

Ako često imate potrebu da nešto grickate između obroka, ne morate odmah posegnuti za čipsom i slatkišima. Postoje zdrave i ukusne grickalice koje imaju veoma malo kalorija, dugo drže sitost i mogu biti odličan izbor čak i kada pazite na ishranu.

Nova tehnologija - Naučnici napravili kontaktna sočiva koja SAMA popravljaju ogrebotine

Ponedjeljak, 13.07.2026 | 16:00

Nova tehnologija mogla bi da produži vijek trajanja mekih kontaktnih sočiva i smanji rizik po zdravlje očiju. Istraživači sa Univerziteta Dankuk u Južnoj Koreji razvili su specijalni hidrogelni materijal koji može da obnovi površinska oštećenja nakon samo sat vremena izlaganja običnoj ultraljubičastoj (UV) svjetlosti.

Suzana Lazović čestitala kadetkinjama: Medalja je dokaz da ste pomjerili granice

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:53

Selektorka ženska seniorske reprezentacije Crne Gore Suzana Lazović čestitala ja našim kadetkinjama osvajanje srebrne medalje na šampinatu svijeta u Rumuniji.

Suzana Lazović čestitala kadetkinjama: Medalja je dokaz da ste pomjerili granice

Nedjelja, 31.12.1899 | 15:53

Selektorka ženska seniorske reprezentacije Crne Gore Suzana Lazović čestitala ja našim kadetkinjama osvajanje srebrne medalje na šampinatu svijeta u Rumuniji

Bezos pred vratima Enfilda, milijarderski konzorcijum kupuje trećinu Liverpula

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:46

Osnivač Amazona i jedan od najbogatijih ljudi na svijetu Džef Bezos nalazi se pred ulaskom u vlasničku strukturu Liverpula, pošto konzorcijum koji uključuje američkog milijardera priprema kupovinu velikog manjinskog udjela u engleskom velikanu.

Najbolja jesen u životu: Počinje pet godina sreće za tri znaka

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:42

Dok drugi jedva sklapaju kraj s krajem, ova tri znaka od 20. avgusta okreću ozbiljan list. Za njih počinje pet godina sreće i stiže novac koji će se samo gomilati.

Pojačane kontrole na auto-putu i magistralama: MUP objavio raspored za danas i sjutra

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:31

U okviru nacionalne kampanje „Živi, ne žuri“, Ministarstvo unutrašnjih poslova – Uprava policije tokom 10. i 11. avgusta sprovodiće pojačane aktivnosti na putevima širom Crne Gore, sa ciljem podizanja nivoa bezbjednosti saobraćaja.

Policija rasvijetlila paljenje „Audija“ u Gusinju: Osumnjičen 30-godišnjak

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:25

Policija je identifikovala i pronašla A. G. (30) iz Gusinja, osumnjičenog da je podmetnuo požar na putničkom vozilu „Audi“, pri čemu je pričinjena veća materijalna šteta. Protiv njega je, po nalogu tužioca, podnijeta krivična prijava zbog sumnje da je počinio krivično djelo uništenje i oštećenje tuđe stvar.

Opljačkan dom Kim Kardašijan: Provalnik ukrao automobil, pa se vozio po kraju

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:20

Prethodnog vikenda je u Hiden Hilsu provalnik upao u vilu Kim Kardašijan, vrednu 60 miliona dolara i tom prilikom ukrao vrijedne stvari.

Naknadni konkurs za upis učenika u prvi razred srednjih škola od 17. do 20. avgusta

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:13

Ministarstvo prosvjete, nauke i inovacija objavilo je danas Naknadni konkurs za upis učenika u I razred srednjih škola u Crnoj Gori za školsku 2026/2027. godinu.

U Buljarici uhapšen Cetinjanin, pronađeno više od 20 grama kokaina

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:09

Barska policija je uhapsila Ž.P. (25) iz Cetinja, kod kojeg je pronađeno više od 20 grama kokaina, saopšteno je iz Uprave policije (UP).

Počelo kažnjavanje nepropisnog parkiranja u Podgorici: Kazna 100 eura, kontrole na 15 lokacija

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 14:55

U Podgorici je od danas počelo izricanje novčanih kazni za nepropisno zaustavljanje i parkiranje vozila, saopšteno je iz Glavnog grada.