Nedjelja, 25.08.2024 | 10:34
IZVOR: b92.net

Ovo su NAJZDRAVIJE vrste voća

Ako ste zabrinuti za unos šećera, to nije bez razloga – na kraju krajeva, većina ljudi konzumira previše šećera.




Foto: Ilustracija/Pixabay.com

Prosječan unos šećera za odraslu osobu je 17 kašičica (68 grama), što premašuje preporuku Dijetetskih smjernica od 12 kašičica.

Dodati i prirodni šećer se često stavljaju zajedno kada se govori o ishrani, ali to ne govori cijelu priču. Iako tijelo metaboliše i dodani i prirodni šećer na isti način, zdravstveni efekti svakog od njih su veoma različiti. Prirodni šećer u voću sadrži vitamine, minerale, antioksidante, vodu i vlakna – sve hranljive materije koje podržavaju zdravlje.

Kupine

Foto: Ilustracija/Pixabay.com 

Kupine su bogate antocijaninima, polifenolom odgovornim za crijvene, plave i ljubičaste nijanse. Istraživanja sugerišu da bobičasti antocijanini imaju pozitivan efekat na puteve uključene u regulaciju glukoze u krvi.

Nasumično kontrolisano ispitivanje iz 2018. pokazalo je povećanu oksidaciju masti i poboljšanu kontrolu glukoze među gojaznim ljudima ili gojaznim muškarcima koji su bili na dijeti sa visokim sadržajem masti sa 600 grama (4 šolje) kupina dnevno tokom jedne nedelje u poređenju sa onima koji su dobijali istu količinu želatina koja odgovara kalorijama i UH. Naime, muškarci koji su uzimali kupine pokazali su veću osjetljivost na insulin, važan faktor za prevenciju dijabetesa tipa 2.

Jagode

Foto: Ilustracija/Pixabay.com

Osim što imaju malo šećera, hranljive materije u jagodama su povezane sa poboljšanim kardiovaskularnim faktorima rizika. Polifenoli, vlakna, vitamini i minerali doprinose dobrobitima jagoda za srce. Istraživanje predstavljeno u British Journal of Nutrition pokazuje da jagode smanjuju nivoe c-reaktivnog proteina (markera upale) i smanjuju lipoproteine niske gustine i ukupni holesterol kod ljudi sa visokim holesterolom. Druga meta-analiza iz 2019. sugeriše da konzumiranje 10-454 grama jagoda smanjuje faktore rizika povezane sa zdravljem srca.

Kivi

Foto: Ilustracija/Pixabay.com

Pored niskog sadržaja šećera, kivi je prepun drugih korisnih hranljivih materija. Opsežna istraživanja podržavaju kivi u borbi protiv zatvora zbog sadržaja rastvorljivih i nerastvorljivih vlakana.

Rastvorljiva i nerastvorljiva vlakna omekšavaju i dodaju masu stolici, čineći je lakšim za izlučivanje. Studija iz 2010. je otkrila da jedenje dva kivija dnevno tokom četiri nedjelje povećava učestalost pražnjenja crijeva kod zdravih odraslih osoba i onih sa bolešću iritabilnog creva sa preovlađujućim konstipacijom ili IBS. Meta-analiza iz 2022. godine pronašla je slične rezultate sa kivijem, ali je takođe primjetila poboljšanja simptoma povezanih sa IBS-om, kao što su bol u stomaku i naprezanje.

Maline

Foto: Ilustracija/Pixabay.com

Maline su bogat izvor vlakana i polifenola, namirnica koje utiču na apsorpciju šećera u organizmu i razvoj hroničnih bolesti.

Istraživanja pokazuju da konzumiranje malina uz obrok smanjuje postprandijalni šećer u krvi kod osoba sa predijabetesom ili dijabetesom. Štaviše, studija iz 2019. objavljena u Annals of Nutrition and Metabolism primjetila je da užina od maline sredinom popodneva smanjuje upalu, ključni faktor u nastanku hroničnih stanja poput dijabetesa tipa 2.

KOMENTARI (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar

* Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu. "Kolektiv.me" se ne može smatrati odgovornim za napisane komentare. Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.

OSTALE VIJESTI

Naučnici otkrili mogući uzrok sindroma hroničnog umora

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 10:17

Australijski naučnici prvi put su pronašli dokaze da bi sindrom hroničnog umora mogao da bude povezan sa poremećajem glimfatičkog sistema - prirodnog mehanizma kojim mozak uklanja otpadne materije.

Pijete ledenu kafu da se rashladite? Evo šta ona zapravo radi vašem organizmu

Srijeda, 05.08.2026 | 12:23

Ledena kafa omiljeno je ljetno osvježenje, ali mnogi se pitaju da li zbog kofeina može izazvati dehidraciju.

Nutricionisti ljeti posebno preporučuju borovnice, evo i zašto

Ponedjeljak, 03.08.2026 | 15:23

Borovnice su među najpopularnijim ljetnim plodovima, a osim osvježavajućeg okusa, poznate su i po bogatom nutritivnom sastavu.

Gladni ste između obroka? Ove grickalice imaju veoma malo kalorija

Nedjelja, 26.07.2026 | 11:04

Ako često imate potrebu da nešto grickate između obroka, ne morate odmah posegnuti za čipsom i slatkišima. Postoje zdrave i ukusne grickalice koje imaju veoma malo kalorija, dugo drže sitost i mogu biti odličan izbor čak i kada pazite na ishranu.

Nova tehnologija - Naučnici napravili kontaktna sočiva koja SAMA popravljaju ogrebotine

Ponedjeljak, 13.07.2026 | 16:00

Nova tehnologija mogla bi da produži vijek trajanja mekih kontaktnih sočiva i smanji rizik po zdravlje očiju. Istraživači sa Univerziteta Dankuk u Južnoj Koreji razvili su specijalni hidrogelni materijal koji može da obnovi površinska oštećenja nakon samo sat vremena izlaganja običnoj ultraljubičastoj (UV) svjetlosti.

Utorak sunčan i veoma topao: Temperatura do 39 stepeni

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 16:00

U utorak nas očekuje pretežno sunčano i veoma toplo vrijeme  uz slab lokalni razvoj oblačnosti u planinskim predjelima, saopšteno je iz Zavoda za hidrometeorologiju i seizmologiju.

Suzana Lazović čestitala kadetkinjama: Medalja je dokaz da ste pomjerili granice

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:53

Selektorka ženska seniorske reprezentacije Crne Gore Suzana Lazović čestitala ja našim kadetkinjama osvajanje srebrne medalje na šampinatu svijeta u Rumuniji.

Suzana Lazović čestitala kadetkinjama: Medalja je dokaz da ste pomjerili granice

Nedjelja, 31.12.1899 | 15:53

Selektorka ženska seniorske reprezentacije Crne Gore Suzana Lazović čestitala ja našim kadetkinjama osvajanje srebrne medalje na šampinatu svijeta u Rumuniji

Bezos pred vratima Enfilda, milijarderski konzorcijum kupuje trećinu Liverpula

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:46

Osnivač Amazona i jedan od najbogatijih ljudi na svijetu Džef Bezos nalazi se pred ulaskom u vlasničku strukturu Liverpula, pošto konzorcijum koji uključuje američkog milijardera priprema kupovinu velikog manjinskog udjela u engleskom velikanu.

Najbolja jesen u životu: Počinje pet godina sreće za tri znaka

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:42

Dok drugi jedva sklapaju kraj s krajem, ova tri znaka od 20. avgusta okreću ozbiljan list. Za njih počinje pet godina sreće i stiže novac koji će se samo gomilati.

Pojačane kontrole na auto-putu i magistralama: MUP objavio raspored za danas i sjutra

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:31

U okviru nacionalne kampanje „Živi, ne žuri“, Ministarstvo unutrašnjih poslova – Uprava policije tokom 10. i 11. avgusta sprovodiće pojačane aktivnosti na putevima širom Crne Gore, sa ciljem podizanja nivoa bezbjednosti saobraćaja.

Policija rasvijetlila paljenje „Audija“ u Gusinju: Osumnjičen 30-godišnjak

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:25

Policija je identifikovala i pronašla A. G. (30) iz Gusinja, osumnjičenog da je podmetnuo požar na putničkom vozilu „Audi“, pri čemu je pričinjena veća materijalna šteta. Protiv njega je, po nalogu tužioca, podnijeta krivična prijava zbog sumnje da je počinio krivično djelo uništenje i oštećenje tuđe stvar.

Opljačkan dom Kim Kardašijan: Provalnik ukrao automobil, pa se vozio po kraju

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:20

Prethodnog vikenda je u Hiden Hilsu provalnik upao u vilu Kim Kardašijan, vrednu 60 miliona dolara i tom prilikom ukrao vrijedne stvari.

Naknadni konkurs za upis učenika u prvi razred srednjih škola od 17. do 20. avgusta

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:13

Ministarstvo prosvjete, nauke i inovacija objavilo je danas Naknadni konkurs za upis učenika u I razred srednjih škola u Crnoj Gori za školsku 2026/2027. godinu.

U Buljarici uhapšen Cetinjanin, pronađeno više od 20 grama kokaina

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:09

Barska policija je uhapsila Ž.P. (25) iz Cetinja, kod kojeg je pronađeno više od 20 grama kokaina, saopšteno je iz Uprave policije (UP).