Ponedjeljak, 26.08.2024 | 16:55
IZVOR: una.rs

Istraživanje koje BRINE: Prekomjerni unos SOLI može da doprinese nastanku OVE OPAKE BOLESTI

Svakodnevni unos soli povećava rizik od raka želuca za 40 odsto, otkriva studija.




Foto: Ilustracija/Pixabay.com 

Novo istraživanje može da vas natjera da se dva puta zamislite prije nego što se odlučite za soljenje sljedećeg obroka. Nutricionisti iz Centra za javno zdravlje na Univerzitetu u Beču otkrili su da ljudi iz Ujedinjenog Kraljevstva koji često dodaju so u svoje obroke imaju 41 odsto veću vjerovatnoću da obole od raka želuca u poređenju s onima koji štedljivo sole jelo.

Prethodna istraživanja u Kini, Japanu i Koreji takođe su istakla da postoji veza između slane hrane i raka želuca, ali ovo je jedno od prvih istraživanja koje pokazuje ovu vezu kod zapadnjaka.

Istraživanja su dodala da višak soli može da ošteti omotač želuca, uzrokujući oštećenje tkiva i potencijalno kancerogene mutacije.

“Naše istraživanje pokazuje povezanost između učestalog dodavanja soli i raka želuca čak i u zapadnim zemljama”, rekla je glavna autorka Selma Kronstajner Gicevic, nutricionistkinja s Univerziteta u Beču.

Idealno je unositi jednu kašičicu soli dnevno

Za mnoge ljude količina soli koju bi trebalo da unose može biti iznenađenje. Američka Agencija za hranu i lekove preporučuje da ne unosite više od 2.300 mg natrijuma dnevno - što je otprilike jedna čajna kašičica kuhinjske soli. Ali, s obzirom na to da mnoge namirnice sadrže više soli nego što ljudi misle, a mnogi vole dodavati so svojim jelima, prosečan Amerikanac unosi oko 3.400 mg soli dnevno prema toj agenciji, prenosi Dejli mejl (Daily mail).

Iako dodavanje malo soli za ukus može djelovati bezopasno, prekomjerno korišćenje soli može biti štetno, ističu istraživači.

Da bi došli do ovih zaključaka, istraživači s Univerziteta u Beču analizirali su podatke 471.144 odrasle osobe u Ujedinjenom Kraljevstvu iz baze podataka nazvane UK biobank. Otkriveno je da su ljudi koji su često unosili so imali 41 odsto veću vjerovatnoću da će razviti rak želuca u periodu od 11 godina u poređenju s onima koji su rijetko dodavali so u svoje obroke.

Ovo otkriće ostalo je istinito čak i kada su istraživači uzeli u obzir druge faktore, poput godina, socioekonomskog statusa i drugih životnih navika, kao što su konzumacija alkohola i pušenje.

Konzumacija alkohola i pušenje takođe znatno doprinose riziku od nastanka raka želuca

U Americi se procjenjuje da će 2024. godine biti dijagnostikovano oko 26.890 novih slučajeva raka želuca, s procijenjenih 10.880 smrtnih ishoda. Ako se rak želuca otkrije u ranom stadijumu, postoji visoka stopa preživljavanja. Prema Nacionalnom institutu za zdravstvo, osoba koja ima ranu dijagnozu raka želuca ima 75 odsto šanse da preživi pet godina u poređenju s osobom koja nema rak. Međutim, ako se rak proširi, ova stopa naglo pada na 35 odsto.

KOMENTARI (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar

* Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu. "Kolektiv.me" se ne može smatrati odgovornim za napisane komentare. Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.

OSTALE VIJESTI

Naučnici otkrili mogući uzrok sindroma hroničnog umora

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 10:17

Australijski naučnici prvi put su pronašli dokaze da bi sindrom hroničnog umora mogao da bude povezan sa poremećajem glimfatičkog sistema - prirodnog mehanizma kojim mozak uklanja otpadne materije.

Pijete ledenu kafu da se rashladite? Evo šta ona zapravo radi vašem organizmu

Srijeda, 05.08.2026 | 12:23

Ledena kafa omiljeno je ljetno osvježenje, ali mnogi se pitaju da li zbog kofeina može izazvati dehidraciju.

Nutricionisti ljeti posebno preporučuju borovnice, evo i zašto

Ponedjeljak, 03.08.2026 | 15:23

Borovnice su među najpopularnijim ljetnim plodovima, a osim osvježavajućeg okusa, poznate su i po bogatom nutritivnom sastavu.

Gladni ste između obroka? Ove grickalice imaju veoma malo kalorija

Nedjelja, 26.07.2026 | 11:04

Ako često imate potrebu da nešto grickate između obroka, ne morate odmah posegnuti za čipsom i slatkišima. Postoje zdrave i ukusne grickalice koje imaju veoma malo kalorija, dugo drže sitost i mogu biti odličan izbor čak i kada pazite na ishranu.

Nova tehnologija - Naučnici napravili kontaktna sočiva koja SAMA popravljaju ogrebotine

Ponedjeljak, 13.07.2026 | 16:00

Nova tehnologija mogla bi da produži vijek trajanja mekih kontaktnih sočiva i smanji rizik po zdravlje očiju. Istraživači sa Univerziteta Dankuk u Južnoj Koreji razvili su specijalni hidrogelni materijal koji može da obnovi površinska oštećenja nakon samo sat vremena izlaganja običnoj ultraljubičastoj (UV) svjetlosti.

Utorak sunčan i veoma topao: Temperatura do 39 stepeni

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 16:00

U utorak nas očekuje pretežno sunčano i veoma toplo vrijeme  uz slab lokalni razvoj oblačnosti u planinskim predjelima, saopšteno je iz Zavoda za hidrometeorologiju i seizmologiju.

Suzana Lazović čestitala kadetkinjama: Medalja je dokaz da ste pomjerili granice

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:53

Selektorka ženska seniorske reprezentacije Crne Gore Suzana Lazović čestitala ja našim kadetkinjama osvajanje srebrne medalje na šampinatu svijeta u Rumuniji.

Suzana Lazović čestitala kadetkinjama: Medalja je dokaz da ste pomjerili granice

Nedjelja, 31.12.1899 | 15:53

Selektorka ženska seniorske reprezentacije Crne Gore Suzana Lazović čestitala ja našim kadetkinjama osvajanje srebrne medalje na šampinatu svijeta u Rumuniji

Bezos pred vratima Enfilda, milijarderski konzorcijum kupuje trećinu Liverpula

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:46

Osnivač Amazona i jedan od najbogatijih ljudi na svijetu Džef Bezos nalazi se pred ulaskom u vlasničku strukturu Liverpula, pošto konzorcijum koji uključuje američkog milijardera priprema kupovinu velikog manjinskog udjela u engleskom velikanu.

Najbolja jesen u životu: Počinje pet godina sreće za tri znaka

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:42

Dok drugi jedva sklapaju kraj s krajem, ova tri znaka od 20. avgusta okreću ozbiljan list. Za njih počinje pet godina sreće i stiže novac koji će se samo gomilati.

Pojačane kontrole na auto-putu i magistralama: MUP objavio raspored za danas i sjutra

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:31

U okviru nacionalne kampanje „Živi, ne žuri“, Ministarstvo unutrašnjih poslova – Uprava policije tokom 10. i 11. avgusta sprovodiće pojačane aktivnosti na putevima širom Crne Gore, sa ciljem podizanja nivoa bezbjednosti saobraćaja.

Policija rasvijetlila paljenje „Audija“ u Gusinju: Osumnjičen 30-godišnjak

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:25

Policija je identifikovala i pronašla A. G. (30) iz Gusinja, osumnjičenog da je podmetnuo požar na putničkom vozilu „Audi“, pri čemu je pričinjena veća materijalna šteta. Protiv njega je, po nalogu tužioca, podnijeta krivična prijava zbog sumnje da je počinio krivično djelo uništenje i oštećenje tuđe stvar.

Opljačkan dom Kim Kardašijan: Provalnik ukrao automobil, pa se vozio po kraju

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:20

Prethodnog vikenda je u Hiden Hilsu provalnik upao u vilu Kim Kardašijan, vrednu 60 miliona dolara i tom prilikom ukrao vrijedne stvari.

Naknadni konkurs za upis učenika u prvi razred srednjih škola od 17. do 20. avgusta

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:13

Ministarstvo prosvjete, nauke i inovacija objavilo je danas Naknadni konkurs za upis učenika u I razred srednjih škola u Crnoj Gori za školsku 2026/2027. godinu.

U Buljarici uhapšen Cetinjanin, pronađeno više od 20 grama kokaina

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:09

Barska policija je uhapsila Ž.P. (25) iz Cetinja, kod kojeg je pronađeno više od 20 grama kokaina, saopšteno je iz Uprave policije (UP).