Utorak, 11.02.2025 | 21:41
IZVOR: superžena.rs

MIND dijeta – trend 2025. godine: Pomaže u PREVENCIJI Alchajmerove bolesti

Postoji mnogo razloga da slijedite određeni model ishrane. Na vrhu ovih nalazimo dva najpopularnija odgovora, a to su ništa drugo do gubitak težine i zaštita zdravlja od hroničnih bolesti.




Foto: Ilustracija/ Pexels

Naravno, gore navedeni ciljevi ishrane su direktno povezani jedni sa drugima, jer je održavanje zdrave težine obično ključ za izbjegavanje nekoliko zdravstvenih problema.

Ali, pored tijela i njegovog dobrog stanja, važno je da se brinete o zdravlju uma kroz svoje izbore ishrane, štiteći i takođe jačajući svoj mozak. "MIND" dijeta je način ishrane koji ima za cilj usporavanje kognitivnog pada, obično blagog, ali i ozbiljnijeg problema s razmišljanjem i pamćenjem.

Šta je MIND dijeta i kako je povezana sa mediteranskom ishranom?

Akronim MIND obuhvata dva ključna modela ishrane koji snažno promovišu konzumaciju hrane za koju je dokazano da promoviše kognitivno zdravlje. To su mediteranska dijeta i dijeta Dash (dijetetski pristupi zaustavljanju hipertenzije), koja ima za cilj i gubitak težine i uglavnom smanjenje krvnog pritiska.

U studiji iz 2015. godine, epidemiolog za ishranu Marta Kler Moris i njen tim u Medicinskom centru Univerziteta Rush u Čikagu bavili su se vezom između hrane i kognitivnog opadanja i pozajmili koncepte iz mediteranske ishrane i DASH dijete – dve dijete zasnovane na vegetarijanskim opcijama – razvili su plan obroka sa blagodetima za mozak, koji su kasnije nazvali MIND dijeta.

Kako funkcioniše ova dijeta?

MIND dijeta se fokusira na konzumiranje biljne hrane i ograničavanje unosa životinjskih proizvoda i hrane bogate zasićenim mastima. Veliki je naglasak na jedenju bobičastog voća i zelenog lisnatog povrća.

Konzumiranje hrane bogate flavonoidima može značajno da koristi umu. Čini se da borovnice, kupine i jagode sprečavaju kognitivno starenje kod žena do 2,5 godine, prema studiji iz 2012.

Foto: Ilustracija/ Pexels

Shodno tome, čini se da postoji veza između konzumiranja zelenog lisnatog povrća — kao što su kelj, spanać i prokelj — i sporijeg kognitivnog pada u vezi sa starenjem, prema studiji iz 2018. I bobičasto voće i lisnato povrće su bogati antioksidansima i mogu pomoći u smanjenju upale i oksidativnog stresa, dva glavna faktora Alchajmerove bolesti.

Šta uključuje MIND plan ishrane?

Namirnice kao što su:

Spanać, kelj, zelena salata, prokelj

Bademi, kikiriki, indijski oraščići

Jagode, borovnice, maline, kupine

Pasulj

Kinoa, ovas, smeđi pirinač, testenina i hleb od celog zrna

Losos, tunjevina, pastrmka

Piletina

1 dan

Doručak: Smoothie sa jagodom i bananom

Ručak: Sendvič sa piletinom na žaru na hlJebu od cIJelog zrna sa celerom i humusom

Večera: Kinoa sa čilijem i ćurećim hamburgerom

Dan 2

Doručak: Fritata sa spanaćem i čeri paradajzom

Ručak: Salata od kelja, kuvanog ili pečenog slanutka, spanaća, šargarepe, paprike, pečuraka, paradajza i preliv od maslinovog ulja.

Večera: tjestenina od cijelog zrna sa piletinom i pečenim brokolijem i zelena salata

3. dan

Doručak: Ovsena kaša sa bademovim mlijekom, borovnicama i bademima

Ručak: losos na žaru sa dinstanim spanaćem i ⅓ šolje smeđeg pirinča

Večera: Salata sa spanaćem, jagodama, leblebijama, sjeckanim bademima, prelivom od maslinovog ulja i mala lepinja od integralnog brašna

KOMENTARI (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar

* Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu. "Kolektiv.me" se ne može smatrati odgovornim za napisane komentare. Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.

NOVE INFORMACIJE - iPhone 18 Pro biće mnogo skuplji, ali imaće isto memorije?

Subota, 15.08.2026 | 10:13

Čini se da bi iPhone 18 Pro mogao biti značajno skuplji od aktuelnog modela, a prema novim izvještajima neće imati veći osnovni kapacitet skladišta.

Požar u Baošićima: Jedna porodica evakuisana

Subota, 15.08.2026 | 08:38

Požar u Baošićima...

Objavljen raspored - Evo kada Đoković izlazi na teren u Sinsinatiju

Petak, 14.08.2026 | 22:39

Organizatori mastersa u Sinsinatiju objavili su raspored mečeva za subotu.

Lekić: Novac od 90.000 eura je legalno stečen, za svaki euro imam dokaze

Petak, 14.08.2026 | 22:16

Advokat Damir Lekić saopštio je da posjeduje dokaze o porijeklu 90.000 eura koje su pronađene u njegovom automobilu, te da je taj novac, kako je naveo, trebao da bude utrošen za kupovinu porodične nepokretnosti.

Bečić: Vazduhoplovne snage tokom dana izbacile 369 tona vode na požarišta

Petak, 14.08.2026 | 22:03

Vazduhoplovne snage bile su tokom dana angažovane na prioritetnim lokacijama požara u Bijeloj i Baošićima u opštini Herceg Novi, kao i na području Vladimira i Zoganja u opštini Ulcinj, saopštio je  zamjenika premijera i potpredsjednika Vlade za bezbjednost Aleksa Bečić.

Nakon mišljenja ASK: Vlada razriješila Kljajića sa mjesta predsjednika Savjeta za sajber bezbjednost

Petak, 14.08.2026 | 22:00

Vlada Crne Gore razriješila je Jovana Kljajića funkcije predsjednika Savjeta Agencije za sajber bezbjednost, nakon što je Agencija za sprečavanje korupcije (ASK) ocijenila da ne može istovremeno obavljati tu funkciju i dužnost vršioca dužnosti generalnog direktora Direktorata za infrastrukturu, informacionu bezbjednost, digitalizaciju i e-servise Ministarstva javne uprave.

ASK: Jovan Kljajić ne može istovremeno biti generalni direktor u Ministarstvu i predsjednik Savjeta Agencije za sajber bezbjednost

Petak, 14.08.2026 | 17:10

Agencija za sprečavanje korupcije (ASK) ocijenila je da Jovan Kljajić, vršilac dužnosti generalnog direktora Direktorata za infrastrukturu, informacionu bezbjednost, digitalizaciju i e-servise Ministarstva javne uprave, ne može istovremeno obavljati i funkciju predsjednika Savjeta Agencije za sajber bezbjednost.

Radovi na Bulevaru Vojislavljevića napreduju: Pogledajte kako izgleda gradilište

Petak, 14.08.2026 | 15:53

Radovi na Bulevaru Vojislavljevića u Podgorici uveliko traju, a snimci iz vazduha pokazuju kako trenutno izgleda jedna od najvažnijih saobraćajnih dionica u južnom dijelu grada. Izgradnja bulevara trebalo bi da doprinese rasterećenju saobraćaja, posebno na području Zabjela, i boljem povezivanju ovog dijela Podgorice sa ostatkom grada.

SUBOTA u znaku toplog vremena - Pročitajte prognozu za PRVI DAN VIKENDA

Petak, 14.08.2026 | 16:00

U subotu nas očekuje preteđno sunčano vrijeme, saopšteno je Zavoda za hidrometeorologiju i seizmologiju.

ODT će se žaliti na oslobađajuću presudu u slučaju "Tunel"

Petak, 14.08.2026 | 15:47

Nakon što je objavljeno da je osmočlana grupa i u ponovnom postupku oslobođena optužbi da je učestvovala u prokopavanju tunela iz kojeg je u septembru 2022. provaljeno u depo Višeg suda u Podgorici, oglasio se Osnovno državno tužilaštvo u Podgorici.