Subota, 18.05.2024 | 11:30
IZVOR: index.hr

Osam načina da mozak održite ZDRAVIM

Zdravlje je važno, osobito zdravlje mozga.




Foto: Ilustracija, Pixabay

"To je nešto o čemu moramo razmišljati u svakoj fazi života. Navike koje pomažu održati zdravlje mozga ne samo da smanjuju rizik od Alzheimerove bolesti i drugih oblika demencije, već takođe čuvaju nezavisnost, garantuju bolji kvalitet života,...", kaže Dawn C. Carr, profesorica sociologije i koautor Istraživanja o starenju na Univerzitetu Florida.

Evo nekoliko koraka koje stručnjaci preporučuju kako biste zaštitili svoj mozak i održali ga što oštrijim što duže.

Vježbajte svoj mozak
Igre poput slagalica, ukrštenica,... su poput dizanja tegova za mozak. Zašto? Zato što pomažu stimulisati neuronske veze i održavaju mozak oštrim. Ključno je učiti nove stvari i stalno se izazivati na nove načine, što se može postići aktivnostima poput čitanja ili sviranja instrumenta. Studija iz 2022. godine otkrila je da su ukrštenice posebno dobre u poboljšanju pamćenja i sprječavanju smanjenja mozga kod ljudi s blagim kognitivnim oštećenjem.

Slijedite mediteransku prehranu
Kao i ostatku tijela, mozgu su potrebni hranjivi sastojci za optimalno funkcionirisanje. Studije pokazuju da ljudi koji slijede mediteransku prehranu, koja se sastoji uglavnom od ribe, voća, povrća, maslinovog ulja i cjelovitih žitarica, imaju manju vjerovatnoću za razvoj Alzheimerove bolesti.

Nije loše ograničiti unos prerađene hrane, slatkiša i zasićenih masti jer mogu negativno utjeicati na zdravlje mozga. Takođe, važno je smanjiti ili potpuno izbaciti konzumaciju alkohola koji se povezuje s preranim starenjem mozga.

Krećite se
Istraživanja pokazuju da fizička aktivnost smanjuje rizik od demencije. Ciljajte na najmanje 150 minuta aerobne vježbe umjerenog intenziteta nedjeljno, uz vježbe snage. Vježba povećava protok krvi u mozak, podstiče rast novih neurona i poboljšava kognitivne funkcije.

Kontrolišite krvni pritisak
Nekontrolisani visoki krvni pritisak može oštetiti mozak, smanjujući ili blokirajući protok krvi. Ako vam je krvni pritisak visok, razgovarajte sa svojim ljekarom o načinima za njegovo snižavanje.

Ostanite hidrirani
Voda čini 75 posto mase mozga, pa je logično da bi dehidracija mogla ometati njegovo funkcionisanje. Studija iz 2023. godine pokazala je da dehidracija smanjuje kognitivne funkcije kod pretilih odraslih osoba tokom dvogodišnjeg razdoblja. Prema Nacionalnoj akademiji medicine (NAM), dnevna preporuka je devet čaša, odnosno ukupno 2.2 litre vode dnevno za žene, i 13 čaša, odnosno ukupno 3 litre, za muškarce.

Dobro se naspavajte
Postoji razlog zašto se osjećate neorganizovano i iscrpljeno kad ste loše spavali. To je zato što je san ključan za zdravlje mozga. Naime, san zaista hrani mozak i može značajno uticati na zdravlje mozga. Ciljajte na sedam do devet sati kvalitetnog sna svake noći.

Ostanite društveni
Veliko istraživanje iz 2023. godine, s preko 12.000 učesnika, otkrilo je da usamljenost i izolacija mogu povećati rizik od demencije za više od 40 posto.

Kontrolišite stres
Podrazumijeva se da stres nije dobar za mozak, kao ni za bilo koji drugi dio tijela. Kretanje, poput brze šetnje u prirodi, dobar noćni san i praktikovanje vježbi opuštanja poput dubokog disanja i meditacije neki su od načina za smanjenje nivoa stresa.

KOMENTARI (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar

* Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu. "Kolektiv.me" se ne može smatrati odgovornim za napisane komentare. Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.

Tuča u lokalu u Rožajama, povrijeđene dvije osobe

Srijeda, 12.08.2026 | 11:05

Dežurna služba Odjeljenja bezbjednosti Rožaje obaviještena je jutros oko 01.35 časova od strane Jedinice za hitnu medicinsku pomoć da su im se, radi ukazivanja ljekarske pomoći, javili E.H. (36) i S.S. (36), oba iz Rožaja, sa povredama zadobijenim od noža, saopšteno je iz Uprave policije (UP).

Na Lovćenu promovisan dokumentarni film o Novaku Đokoviću

Srijeda, 12.08.2026 | 10:28

Dokumentarni film o Novaku Đokoviću, “Novak Đoković – The Wolf in Winter” promovisan je sinoć na Lovćenu.

Ponoš Vučiću: Laki je malo nervozan jer mu je draga banka izvisila u važnom poslu u Crnoj Gori

Srijeda, 12.08.2026 | 11:14

Predsjednik Srbija centra (SRCE) Zdravko Ponoš komentarisao je odluku Vlade Crne Gore da stopira posao sa Alta bankom, zbog koje je propao aranžman banke bliske predsjedniku Srbije Aleksandru Vučiću sa luksuznim rezortom.

Marija Vuković sjutra kreće u borbu za evropsko finale

Srijeda, 12.08.2026 | 11:10

Kvalifikacije u skoku uvis na Evropskom prvenstvu u Birmingemu počinju u 11.55 po našem vremenu

Kadeti ubjedljivi protiv Holandije, u četvrtfinalu sa Islandom

Srijeda, 12.08.2026 | 11:28

Kadetska košarkaška reprezentacija Crne Gore ubjedljivo je savladala Holandiju, 77:53, u posljednjem kolu grupne faze Evropskog prvenstva B divizije u Sjevernoj Makedoniji i sa prve pozicije se plasirala u četvrtfinale, gdje će joj protivnik u četvrtak biti selekcija Islanda.

Brz, ukusan i osvježavajući: Šejk koji možete spremiti za nekoliko minuta

Četvrtak, 13.08.2026 | 09:31

Ubrzan način života često ostavlja malo vremena za pripremu kvalitetnih obroka.

Katić: Požar pod kontrolom, ljudi pokazali solidarnost

Četvrtak, 13.08.2026 | 09:18

Požar u Herceg Novom je pod kontrolom i više nijesu ugroženi objekti u Baošićima i Bijeloj iako je akcija gašenja i dalje u toku, saopštio je u uključenju za Jutarnji program RTCG predsjednik Opštine Herceg Novi Stevan Katić.

Berane: Tri osobe osumnjičene za šumsku krađu

Četvrtak, 13.08.2026 | 09:13

Beranska policija je po nalogu nadležnog državnog tužioca, podnijela krivičnu prijavu protiv tri osobe iz Berana, L.V. (19), M.B. (31) i V.D. (35), koji su osumnjičeni za šumsku krađu, saopšteno je iz Uprave policije.

MPNI: Gimnazija "Niko Rolović" Bar uključena je u projekat uređenja i opremanja STEM kabineta

Četvrtak, 13.08.2026 | 08:45

JU Gimnazija "Niko Rolović" Bar uključena je u projekat uređenja i opremanja STEM kabineta, kroz koji se stvaraju savremeniji i funkcionalniji uslovi za izvođenje nastave iz prirodnih i tehničkih nauka, saopšteno je danas iz Ministarstva prosvjete, nauke i inovacija (MPNI).

Aktivni požari u četiri crnogorske opštine: Vatrogasci na terenu, angažovani i vazduhoplovi

Četvrtak, 13.08.2026 | 08:26

Na teritoriji Crne Gore trenutno su aktivni požari na području Nikšića, Bara, Herceg Novog i Kolašina, saopšteno je iz Ministarstva unutrašnjih poslova (MUP).

Bešović: Situacija na požarištu kod Herceg Novog dosta stabilnija, stanje se može promijeniti zbog vjetra

Četvrtak, 13.08.2026 | 08:12

Situacija na velikom požarištu iznad Bijele i Baošića kod Herceg Novog jutros je dosta stabilnija, ali nadležni upozoravaju da se stanje može promijeniti zbog vjetra.

Najmanji kandidat, najveća brzina

Srijeda, 12.08.2026 | 16:50

Pod sloganom „28 do 28“, Crna Gora intenzivno promoviše cilj da 2028. godine postane 28. članica Evropske unije. Zaista, nijedna od zemalja kandidata nije toliko odmakla u pregovorima kao mala balkanska država. Ali, kakve su zaista šanse da se taj cilj ostvari, pita se ugledni njemački informativni portal RedaktionsNetzwerk Deutschland (RND).

Ljeto ne posustaje: Pred nama još jedan tropski dan

Srijeda, 12.08.2026 | 15:36

U četvrtak nas očekuje pretežno sunčano vrijeme, saopšteno je iz Zavod za hidrometeorologiju i seizmologiju.

Platfroma za Evropsku Srbiju: Vučićeva frustracija ne smije biti prepreka odnosima Srbije i Crne Gore

Srijeda, 12.08.2026 | 15:27

Platforma za evropsku Srbiju, koju čine Stranka slobode i pravde (SSP), Srbija centar (SRCE), Pokret slobodnih građana (PSG) i Građanski pokret Solidarnost, ocijenila je danas da su „orkestrirani napadi“ vlasti u Srbiji na rukovodstvo Crne Gore neprihvatljivi jer dodatno udaljavaju dve države jednu od druge, kao i njihove narode koji su najbliži jedan drugom.

Monstat: Rast broja putnika u avio-saobraćaju

Srijeda, 12.08.2026 | 15:23

Prevoz putnika u Crnoj Gori tokom drugog kvartala ove godine bilježi različita kretanja u zavisnosti od vrste saobraćaja. Prema podacima Monstata, rast je zabilježen u drumskom i vazdušnom saobraćaju, dok je broj putnika u željezničkom saobraćaju smanjen.