Utorak, 11.06.2024 | 08:46
IZVOR: b92.net

Pored Zemlje prošla "ĐAVOLJA KOMETA" - Jedna stvar je zbunila naučnike

Kometa 12P/Pons-Brooks, takođe poznata kao "đavolja kometa", nedavno je napravila svoj najbliži prilaz Zemlji u više od 70 godina.

Foto: Ilustracija, Pixabay

Tokom ovog bliskog susreta, astrofotografi su uočili naizgled nemogući "anti-rep" koji je izlazio iz komete zahvaljujući izuzetno rijetkoj optičkoj iluziji.

Eksplozivna, zelena "đavolja kometa" koja je nedavno prošla blizu Zemlje djelovala je kao da je dobila nemogući drugi rep dok je prolazila pored nas, otkrivaju nove fotografije.

Ali ovaj dodatni dio, poznat kao anti-rep, zapravo je izuzetno rijetka optička iluzija uzrokovana blizinom komete našoj planeti.

12P/Pons-Brooks (12P) je kometa širine 17 kilometara sa zelenkastim odsjajem, koji je posledica emisije para ugljenikovih atoma, poznatih kao dicijanon, u njegovom repu i komi - oblaku gasa koji okružuje njegovu ledenu koru ili jezgro.

12P je krivovulkan, što znači da povremeno eruptira kada sunčeva radijacija pregrije ledenu unutrašnjost komete, ili kriomagmu, uzrokujući povećanje pritiska u jezgru dok se jezgro ne rasprši i izbaci materijal u svemir.

Kada se to dogodi, koma komete se širi i reflektuje dodatnu svjetlost, čineći da kometa sija jače nego inače.

12P provodi većinu svoje visoko eliptične, 71,3-godišnje orbite oko Sunca izvan vidokruga u Oortovom oblaku - rezervoaru kometa na ivici Sunčevog sistema. Ali u protekloj godini, kometa je ubrzala kroz unutrašnji Sunčev sistem dok je pravila svoj najbliži prilaz Suncu.

Tokom početnih erupcija komete prošle godine, njena proširena koma se povećala, dajući utisak da je dobila par demonskih rogova, što joj je donijelo zlokobni nadimak. Međutim, ovi rogovi nisu se pojavili u kasnijim erupcijama.

Dana 2. juna, kometa je ostvarila svoj najbliži prilaz Zemlji, kada je dostigla udaljenost od oko 1,5 astronomske jedinice od naše planete, što je približno 1,5 puta dalje od Zemlje nego što je Sunce.

Dana 3. juna, astrofotografi Michael Jäger, Gerald Rhemann i Lukas Demetz snimili su upečatljivu fotografiju 12P iz Namibije. Pored njenog uobičajenog mutnog repa, kometa je na ovoj fotografiji imala mnogo duži i oštriji rep poznat kao anti-rep, koji je izgledao kao da pokazuje u suprotnom smjeru od drugog repa.

Ovaj sekundarni rep naizgled prkosi fizici jer rep komete nastaje kada sunčev vjetar otpuhuje prašinu i gas sa njene površine, što znači da se struktura proteže od Sunca. Ali na novoj fotografiji, anti-rep pokazuje direktno ka Suncu.

Međutim, kometa nije zapravo dobila još jedan rep. Umjesto toga, vidimo svjetlost koja se reflektuje od gasa i prašine koje su ostale za kometom.

Obično je ovo nevidljivo za nas. Ali kada Zemlja prođe kroz ravninu orbite komete, kao što se dogodilo 3. juna, ovaj trag ostataka osvijetljen je od strane Sunca, prema Spaceweather.com.

Ova iluzija je slična načinu na koji se Mliječni put često pojavljuje kao svijetla traka na nebu bez svjetlosnog zagađenja jer gledamo u ravan galaksije bočno.

Anti-repovi kometa su rijetki. Poslednji dokumentovani slučaj bio je anti-rep na zelenoj kometi C/2022 E3 (ZTF), koja je ostvarila svoj najbliži prilaz Zemlji u februaru 2023.

Prije toga, anti-repovi su takođe uočeni na kometi Kohoutek 1973. godine, kometi Hale–Bopp 1997. godine i kometi PanSTARRS 2013. godine, piše Live Science.

Magnetna rezonanca još u kvaru, popravka naredne sedmice

Srijeda, 19.06.2024 | 09:01

Magnetna rezonanca u Institutu za bolesti djece je zbog kvara prestala sa radom 8. juna i od tada na istoj nije moguće vršiti predmete. Služba koja je nadležna ustanovila je kvar istog dana i preduzete su sve neophodne mjere da bi se magnet što prije vratio u redovnu radnu proceduru, kazala je u emisiji “Dobro jutro Crna Goro” doktorica Zorka Ilić.

"Rekonstrukcija Vlade može donijeti stabilnije političke prilike"

Srijeda, 19.06.2024 | 08:56

Dobijanje IBAR-a i rekonstrukcija Vlade će značiti potpunu stabilizaciju političkih prilika na državnom nivou, dok nas sa druge strane na jesen čeka serija veoma bitnih izbora, kazao nam je analitičar i novinar Predrag Zečević.

Počinje ljeto: Sjutra će dan trajati 15 sati i 35 minuta

Srijeda, 19.06.2024 | 08:39

Iako su temperature odavno visoke, ljeto zvanično počinje sjutra.

Najveći broj turista se očekuje iz regiona, Njemačke, Velike Britanije i Francuske, nedostatak radne snage jedan od problema

Srijeda, 19.06.2024 | 08:31

Dok se približavamo početku nove turističke sezone, raduju nas najave i predviđanja očekivanog turističkog prometa. To pokazuju trenutne indikacije i rezultati ankete turističke privrede koju smo nedavno sproveli, te imamo razlog za optimizam. Prema tim podacima očekuje se da će najveći broj posjetilaca doći iz regiona, Njemačke, Velike Britanije i Francuske, a takođe primjećujemo rast interesovanja iz baltičkih zemalja, skandinavskih zemalja i Poljske, saopšteno je Gradskom portalu iz Nacionalne turističke organizacije Crne Gore.

Danas sjednica - Poslanici ponovo o zakonima koje je Milatović vratio

Srijeda, 19.06.2024 | 07:27

Poslanici crnogorskog parlamenta ponovo će danas glasati o izmjenama i dopunama Zakona o Sudskom savjetu i sudijama i o Zakonu o nacionalnom javnom emiteru, koje je predsjednik države Jakov Milatović vratio Skupštini na ponovno odlučivanje.

Ove temperature nas OČEKUJU - Uživajte u SUNČANOM danu

Utorak, 18.06.2024 | 22:06

U srijedu nas očekuje preežno sunčano vrijeme, navode iz  Zavoda za hidrometeorologiju i seizmologiju.

ULOGA koju je Brus Vilis prihvatio u roku od JEDNOG MINUTA

Utorak, 18.06.2024 | 22:03

Glumac se nije mnogo razmišljao da li želi da bude dio tog filma.

PREMINUO Franjo Vladić, legendarni jugoslovenski fudbaler

Utorak, 18.06.2024 | 21:52

Franjo Vladić, jedan od najboljih fudbalera Veleža svih vremena i bivši reprezentativac Jugoslavije, preminuo je u 74. godini života.

Koja SJEDIŠTA u avionu su NAJBOLJA kako biste se zaštitili od VIRUSA I INFEKCIJA?

Utorak, 18.06.2024 | 21:46

Istraživači s Univerziteta EmorI u Atlanti su sproveli istraživanje kako bi utvrdili na kojim sjedištima je najbolje sjediti tokom ljeta kako biste se zaštitili od virusa i sličnih problema.

Slavna glumica će imati POSEBNU ULOGU na Olimpijskim igrama: Prilika koja se PRUŽA JEDNOM u životu

Utorak, 18.06.2024 | 21:30

Bulevar Francuske rivijere biće privremeno zatvoren, kako bi oskarovka neometano prošla.