Petak, 05.07.2024 | 18:50
IZVOR: n1.hrvatska.hr

Miješanje energetskih pića s alkoholom može uzrokovati DUGOROČNE PROBLEME

Eksperimenti na štakorima pokazali su da miješanje energetskih pića s alkoholom može uzrokovati dugoročne probleme s kognitivnim funkcijama, što dodatno povećava zabrinutost zbog navika pijenja kod mladih odraslih osoba.




Foto: Ilustracija/Pixabay.com 

Studiju je sprovela ekipa sa Univerziteta u Cagliariju i Univerziteta u kataniji u Italiji, a grupe muških adolescentnih štakora su dobijale alkohol, energetska pića ili mješavinu oboje. Razni standardni eksperimenti su zatim korišteni za procjenu kognitivnih funkcija – uključujući skeniranje mozga i bihevioralne testove – do 53 dana nakon konzumiranja.

Ovi testovi su otkrili da su životinje koje su konzumirale miješana pića pokazale trajne promjene u sposobnosti učenja i pamćenja, kao i promjene u hipokampusu – dijelu mozga odgovornom za učenje i pamćenje.

“Malo se zna o tome da li kombinovana konzumacija ovih pića, tokom adolescencije, može imati dugoročne efekte na centralne funkcije, što postavlja pitanje rizika ove navike na sazrijevanje mozga,” napisali su istraživači u svom objavljenom radu.

Naravno, i alkohol i energetska pića su popularni među mladima iz raznih razloga – od kasnonoćnih zabava do kasnonoćnih učenja – a implikacije iz ove studije su da ove navike mogu uzrokovati dugoročne štete.

Posebno se čini da bi plastičnost hipokampusa mogla biti pogođena, što ometa sposobnost mozga da se prilagodi i mijenja kao odgovor na nove informacije i zahtjeve. To je ključni dio normalnog funkcionisanja mozga.

Iako su štakori koji su konzumirali alkohol i energetska pića u početku pokazivali poboljšanje u određenim metrikama i funkcijama mozga – uključujući porast proteina koji podstiče rast neurona – ove koristi nisu trajale, i s vremenom, u odrasloj dobi, zapravo je došlo do pada sposobnosti mozga.

“Naši rezultati pokazuju da konzumacija alkohola pomiješanog s energetskim pićima tokom peri-adolescentnog perioda proizvodi adaptivne promjene u hipokampusu na elektrofiološkom i molekularnom nivou, povezane s bihevioralnim promjenama, koje su već uočljive tokom adolescencije i perzistiraju u odrasloj dobi,” napisali su istraživači.

Ovi rezultati još uvijek trebaju biti potvrđeni u studijama na ljudima, a vjerovatno postoje i razlike između spolova zbog interakcija hormona koje nisu mogli istražiti u ovoj studiji. Ali njihovi nalazi sugeriraju da su zdravstvene zabrinutosti zbog energetskih pića opravdane. Alkohol ima mnogo zdravstvenih implikacija sam po sebi, i zdravorazumski je da miješanje ta dva u bilo kojem značajnom obliku nije najbolja ideja.

Nivoi pića dati mladim štakorima bili su ekvivalent binge-pijenju, ponašanju koje se čini da je u porastu među mladim ljudima. Sada istraživači žele vidjeti daljnje studije o mogućim posljedicama.

"Analiza cijelog skupa podataka dobijenih snažno sugeriše da alkohol pomiješan s energetskim pićima, tokom adolescencije, može imati posljedice koje nisu nužno zbroj onih koje su opažene samo s etanolom ili energetskim pićima i trajno utiče na plastičnost hipokampusa,” napisali su istraživači.

KOMENTARI (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar

* Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu. "Kolektiv.me" se ne može smatrati odgovornim za napisane komentare. Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.

Od danas jeftinije sve vrste goriva

Utorak, 11.08.2026 | 08:06

Benzin je od ponoći jeftiniji šest centi, a dizel tri centa, saopšteno je iz Ministarstva energetike i rudarstva.

Morska voda odličnog kvaliteta na gotovo 80 odsto kupališta

Utorak, 11.08.2026 | 08:46

Morska voda na crnogorskom primorju uglavnom je odličnog kvaliteta, pokazali su najnoviji rezultati ispitivanja Instituta za biologiju mora. Od 114 lokacija, na čak 78,1 odsto voda je ocijenjena kao odlična, dok je na 10,5 odsto lokacija bila zadovoljavajućeg kvaliteta.

Šta predviđa novi Zakon o zaštiti podataka: Kazne do dva miliona eura, građanima veća prava

Utorak, 11.08.2026 | 08:12

Vlada Crne Gore utvrdila je Predlog zakona o zaštiti podataka o ličnosti, kojim se predviđa novi pravni okvir za obradu ličnih podataka, jačanje prava građana i odgovornosti institucija i kompanija koje raspolažu takvim podacima.

Nepropisno parkiranje može koštati 100 eura, građani upozoravaju na manjak mjesta

Utorak, 11.08.2026 | 08:26

Podgorička Komunalna policija od juče sankcioniše nepropisno parkiranje i zaustavljanje, a kazna za taj prekršaj iznosi 100 eura. Prema riječima komunalnog policajca Petra Jovetića, u fokusu će biti uži centar grada, brojni bulevari i City kvart.

Domaće kupinovo vino: Jednostavan recept za aromatično piće od zrelih kupina

Utorak, 11.08.2026 | 09:28

Kupinovo vino je tradicionalno voćno vino intenzivne boje i prepoznatljive arome, a može se napraviti i kod kuće od svega nekoliko sastojaka. Najvažnije je koristiti potpuno zrele i zdrave kupine, kao i dobro oprane i sterilisane posude kako bi fermentacija protekla pravilno.

S&P potvrdio kreditni rejting „A+“ i unaprijedio samostalni kreditni profil sa „a“ na „a+“

Utorak, 11.08.2026 | 16:04

Potvrđeni kreditni rejting „A+“ uz stabilne srednjoročne izglede odražava očekivanje agencije S&P da će Grupa Triglav nastaviti da ostvaruje snažne poslovne rezultate i zadržati snažnu finansijsku poziciju.

Jutjub pooštrava uslove za zaradu: Kreatorima će trebati duplo više pregleda

Utorak, 11.08.2026 | 15:29

Guglova platforma Jutjub objavila je da će od 1. februara pooštriti uslove za nove kreatore sadržaja koji žele da zarađuju od reklama i pretplata.

Obustava saobraćaja na dijelu Bulevara Vojislavljevića od 12. do 23. avgusta, omogućen pristup poslovnim subjektima

Utorak, 11.08.2026 | 15:25

Zbog izvođenja radova na izgradnji Bulevara Vojislavljevića, od 12. do 23. avgusta biće na snazi totalna obustava saobraćaja na dijelu trase od Ulice Đura Jakšića do Ulice Princeze Ksenije u Podgorici, najavili su iz Uprave za saobraćaj.

Odabran glavni projektant bulevara kroz Tivat, vrijednost ugovora 137.000 eura

Utorak, 11.08.2026 | 15:06

Opština Tivat odabrala je projektantski biro koji će izraditi glavni projekat izgradnje bulevara kroz Tivta, odnosno glavni projekat rekonstrukcije magistralnog puta M-11, Lepetani – Tivat.

Anastasija Gudelj pokazala kako izgleda 27 dana nakon porođaja i sve iznenadila (FOTO)

Utorak, 11.08.2026 | 14:42

Nasljednica Cece Ražnatović je pre manje od mesec dana na svet donela sina Ilijana, a već je pokazala zavidnu figuru.

Osumnjičenom za ubistvo Tupaka Šakura prijeti doživotna robija

Utorak, 11.08.2026 | 14:24

U Las Vegasu je zvanično počelo suđenje bivšem vođi ulične bande koji je optužen za planiranje ubistva hip-hop legende Tupaka Šakura prije tačno tri decenije. Trenutno je u toku izbor porote, a proces privlači ogromnu pažnju svjetske javnosti.

Sudar tri automobila na Očinićima

Utorak, 11.08.2026 | 14:12

Tri osobe su povrijeđene u sudaru koji se danas oko 12.30 časova dogodio na magistralnom putu Cetinje – Budva kod benzinske pumpe na Očinićima.

Lebron Džejms priprema dokumentarac: Biće spektakularan

Utorak, 11.08.2026 | 14:10

Lebron Džejms potvrdio je da je u pripremi dokumentarni film o njegovom životu i karijeri, u kojem bi trebalo da budu prikazani i brojni do sada neobjavljeni snimci iza kulisa.

Ove namirnice hlade i vraćaju energiju tokom vrućih dana

Utorak, 11.08.2026 | 14:03

Ljetne vrućine često sa sobom donose umor, žeđ i osjećaj težine. Kada temperature porastu, osim dovoljne količine tečnosti, važno je obratiti pažnju i na ono što jedemo.

Podgorica: U akciji “Brzina” za sedam dana uhapšeno 56 osoba

Utorak, 11.08.2026 | 13:52

Saobraćajna policija odjeljenja bezbjednosti Podgorica je u prethodnih sedam dana, u okviru nacionalne akcije „Brzina“ kontrolisala 307 vozača i uhapsila 56 osoba, objavila je na mreži X Uprava policije.