Nedjelja, 13.10.2024 | 09:57
IZVOR: n1.info.rs

Studija pokazala da PRESTANAK PUŠENJA i sa 75 godina može da PRODUŽI ŽIVOT

Ljudi koji prestanu da puše, čak i u zreloj dobi mogli bi da produže svoj životni vijek, prema novom istraživanju.




Foto: Ilustracija/Pixabay.com 

Nalazi ukazuju na to da nikada nije kasno za izbor zdravog načina života.

Naučnici za javno zdravlje sa Univerziteta u Mičigenu (U-M) kažu da njihovo istraživanje podržava „veoma važnu procjenu da je prestanak pušenja najbolja stvar koju ljudi mogu da urade da produže svoj životni vijek“.

To saznanje moglo bi ozbiljno da motiviše ljude koji puše cijeli život i koji su se možda pomirili sa dugoročno povišenim rizikom od kancera ili kardiovaskularnih bolesti.

Studija sprovedena na skoro 13.000 muškaraca srednjih godina otkrila je da su oni koji su pušili 30 ili više cigareta dnevno na početku istrage bili suočeni sa 21 odsto većim rizikom od smrti u narednih 25 godina, prenosi Science alert.

Ali ovi rizici nisu zacrtani u kamenu. Brojne studije su otkrile da prestanak pušenja u bilo kom uzrastu prati kratkoročne zdravstvene koristi, a istraživači u U-M su sada otkrili da dugoročne koristi nisu ograničene samo na mlade i sredovječne odrasle koji su prestali da puše.

Njihove procjene ukazuju na to da su ljudi između 35 i 75 godina, koji su u prošlosti pušili, značajno produžili svoj životni vijek odustajanjem od cigareta.

Koristeći javno dostupne, nacionalno reprezentativne zdravstvene podatke, tim je izvršio niz proračuna kako bi procijenio prosečan broj godina izgubljenih zbog pušenja i prosječnih godina dobijenih prestankom pušenja u različitim godinama.

Razmatrana životna dob za prestanak pušenja bila je 35, 45, 55, 65 i 75 godina.

Očekivani životni vijek onih koji su prestali da puše je upoređen sa onima koji su nastavili da puše u ovim specifičnim godinama i onima koji nikada nisu pušili u tim godinama, a ove procjene su prikazane na osnovu vjerovatnoće.

U poređenju sa onima koji nikada nisu pušili, predviđalo se da će pojedinci koji su pušili u dobi od 35 godina i nastavili a puše do kraja svog života izgubiti oko devet godina života u prosjeku, što je 23 odstoa ukupnog očekivanog životnog vijeka.

Nasuprot tome, ljudi koji su prestali da puše sa 35 godina imali su samo oko godinu dana razlike između očekivanog životnog vijeka i onih koji nikada nisu pušili. Drugim riječima, povratili su, u prosjeku, oko osam godina očekivanog života.

Nalazi su podržani prethodnom studijom istraživača iz Kanade i Norveške, koja je otkrila da ako osoba može da prestane da puši deceniju, potencijalno može da spriječi izgubljenu deceniju života. Ali čak iu starijoj dobi bilo je koristi za očekivani životni vijek.

Sadašnje istraživanje se slaže. Predviđeno je da će pojedinci koji su pušili sa 75 godina i koji su nastavili do kraja života izgubiti oko 4,4 godine života u prosjeku, što je skoro 50 odsto očekivanog životnog vijeka u ovom uzrastu.

Međutim, na osnovu krive vjerovatnoće, šanse da dobiju najmanje jednu godinu života među onima koji su prestali da puše sa 65 i 75 godina su 23 odsto, odnosno 14 odsto, što nije nešto što treba zanemariti.

Jasno je da najviše koristi dolazi kada pušači prestanu prije nego kasnije, ali to ne znači da je prestanak u starijoj dobi gubljenje vremena. To bi vam zapravo moglo dati na vremenu.

„Ovi nalazi mogu biti dragocjeni za kliničare koji traže naučne dokaze kako bi motivisali svoje pacijente koji puše da prestanu da puše“, zaključuju istraživači u U-M.

KOMENTARI (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar

* Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu. "Kolektiv.me" se ne može smatrati odgovornim za napisane komentare. Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.

S&P potvrdio kreditni rejting „A+“ i unaprijedio samostalni kreditni profil sa „a“ na „a+“

Utorak, 11.08.2026 | 16:04

Potvrđeni kreditni rejting „A+“ uz stabilne srednjoročne izglede odražava očekivanje agencije S&P da će Grupa Triglav nastaviti da ostvaruje snažne poslovne rezultate i zadržati snažnu finansijsku poziciju.

Jutjub pooštrava uslove za zaradu: Kreatorima će trebati duplo više pregleda

Utorak, 11.08.2026 | 15:29

Guglova platforma Jutjub objavila je da će od 1. februara pooštriti uslove za nove kreatore sadržaja koji žele da zarađuju od reklama i pretplata.

Obustava saobraćaja na dijelu Bulevara Vojislavljevića od 12. do 23. avgusta, omogućen pristup poslovnim subjektima

Utorak, 11.08.2026 | 15:25

Zbog izvođenja radova na izgradnji Bulevara Vojislavljevića, od 12. do 23. avgusta biće na snazi totalna obustava saobraćaja na dijelu trase od Ulice Đura Jakšića do Ulice Princeze Ksenije u Podgorici, najavili su iz Uprave za saobraćaj.

Odabran glavni projektant bulevara kroz Tivat, vrijednost ugovora 137.000 eura

Utorak, 11.08.2026 | 15:06

Opština Tivat odabrala je projektantski biro koji će izraditi glavni projekat izgradnje bulevara kroz Tivta, odnosno glavni projekat rekonstrukcije magistralnog puta M-11, Lepetani – Tivat.

Anastasija Gudelj pokazala kako izgleda 27 dana nakon porođaja i sve iznenadila (FOTO)

Utorak, 11.08.2026 | 14:42

Nasljednica Cece Ražnatović je pre manje od mesec dana na svet donela sina Ilijana, a već je pokazala zavidnu figuru.

Osumnjičenom za ubistvo Tupaka Šakura prijeti doživotna robija

Utorak, 11.08.2026 | 14:24

U Las Vegasu je zvanično počelo suđenje bivšem vođi ulične bande koji je optužen za planiranje ubistva hip-hop legende Tupaka Šakura prije tačno tri decenije. Trenutno je u toku izbor porote, a proces privlači ogromnu pažnju svjetske javnosti.

Sudar tri automobila na Očinićima

Utorak, 11.08.2026 | 14:12

Tri osobe su povrijeđene u sudaru koji se danas oko 12.30 časova dogodio na magistralnom putu Cetinje – Budva kod benzinske pumpe na Očinićima.

Lebron Džejms priprema dokumentarac: Biće spektakularan

Utorak, 11.08.2026 | 14:10

Lebron Džejms potvrdio je da je u pripremi dokumentarni film o njegovom životu i karijeri, u kojem bi trebalo da budu prikazani i brojni do sada neobjavljeni snimci iza kulisa.

Ove namirnice hlade i vraćaju energiju tokom vrućih dana

Utorak, 11.08.2026 | 14:03

Ljetne vrućine često sa sobom donose umor, žeđ i osjećaj težine. Kada temperature porastu, osim dovoljne količine tečnosti, važno je obratiti pažnju i na ono što jedemo.

Podgorica: U akciji “Brzina” za sedam dana uhapšeno 56 osoba

Utorak, 11.08.2026 | 13:52

Saobraćajna policija odjeljenja bezbjednosti Podgorica je u prethodnih sedam dana, u okviru nacionalne akcije „Brzina“ kontrolisala 307 vozača i uhapsila 56 osoba, objavila je na mreži X Uprava policije.