Nedjelja, 09.02.2025 | 15:05
IZVOR: b92.net/Index.hr

Ove dvije vrste hrane UBRZAVAJU proces starenja

Zdrav način života ključan je za dugovječnost i opšte zdravlje, ali nova istraživanja pokazuju da navike u ishrani mogu uticati na proces starenja čak i u mladosti.

 




Foto: Ilustracija/Pixabay

Već je poznato da loša ishrana povećava rizik od raznih bolesti, ali najnovija studija, sprovedena na više od 800 ispitanika starosti od 21 do 25 godina, otkriva da određene navike u ishrani mogu ubrzati biološko starenje.

Finski naučnici su otkrili da ishrana bogata voćem i povrćem, uz ograničeni unos prerađenog crvenog mesa, može da uspori biološko starenje. Nasuprot tome, ishrana koja uključuje velike količine prerađenog mesa i gaziranih pića povezana je sa ubrzanim starenjem.

"Dijete koje naglašavaju veću potrošnju voća i povrća i manji unos mesa, brze hrane i slatkih pića povezuju se sa sporijim biološkim starenjem", navode oni, prenosi Dejli ekspres.

Redovno vježbanje i zdrave životne navike mogu donekle ublažiti negativne efekte loše ishrane.

U istraživanju su korišćeni epigenetski satovi, algoritmi koji mogu procijeniti zdravlje i životni vijek čak i kod mladih osoba koje još nemaju kliničke znake bolesti povezanih sa uzrastom. Autori su naglasili važnost rane akcije, rekavši:

"Važno je istražiti povezanost između ishrane i zdravlja od ranog uzrasta prije nego što se pojave klinički znaci bolesti povezanih sa starenjem."

U dodatne analize, istraživači su uključili faktore kao što su tjelesna masa, unos kalorija, fizička aktivnost, konzumacija alkohola i pušenje. Nakon toga, veza između ishrane i biološkog starenja postala je manje jasna, što sugeriše da redovno vježbanje i navike zdravog načina života mogu donekle ublažiti negativne posledice loše ishrane.

Međutim, autori su zaključili:

"Dobijeni rezultati su u skladu sa studijama sprovedenim na sredovječnoj i starijoj populaciji, kao i sa nekoliko studija sprovedenih na mlađim osobama."

KOMENTARI (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar

* Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu. "Kolektiv.me" se ne može smatrati odgovornim za napisane komentare. Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.

Od danas jeftinije sve vrste goriva

Utorak, 11.08.2026 | 08:06

Benzin je od ponoći jeftiniji šest centi, a dizel tri centa, saopšteno je iz Ministarstva energetike i rudarstva.

Morska voda odličnog kvaliteta na gotovo 80 odsto kupališta

Utorak, 11.08.2026 | 08:46

Morska voda na crnogorskom primorju uglavnom je odličnog kvaliteta, pokazali su najnoviji rezultati ispitivanja Instituta za biologiju mora. Od 114 lokacija, na čak 78,1 odsto voda je ocijenjena kao odlična, dok je na 10,5 odsto lokacija bila zadovoljavajućeg kvaliteta.

Šta predviđa novi Zakon o zaštiti podataka: Kazne do dva miliona eura, građanima veća prava

Utorak, 11.08.2026 | 08:12

Vlada Crne Gore utvrdila je Predlog zakona o zaštiti podataka o ličnosti, kojim se predviđa novi pravni okvir za obradu ličnih podataka, jačanje prava građana i odgovornosti institucija i kompanija koje raspolažu takvim podacima.

Nepropisno parkiranje može koštati 100 eura, građani upozoravaju na manjak mjesta

Utorak, 11.08.2026 | 08:26

Podgorička Komunalna policija od juče sankcioniše nepropisno parkiranje i zaustavljanje, a kazna za taj prekršaj iznosi 100 eura. Prema riječima komunalnog policajca Petra Jovetića, u fokusu će biti uži centar grada, brojni bulevari i City kvart.

Domaće kupinovo vino: Jednostavan recept za aromatično piće od zrelih kupina

Utorak, 11.08.2026 | 09:28

Kupinovo vino je tradicionalno voćno vino intenzivne boje i prepoznatljive arome, a može se napraviti i kod kuće od svega nekoliko sastojaka. Najvažnije je koristiti potpuno zrele i zdrave kupine, kao i dobro oprane i sterilisane posude kako bi fermentacija protekla pravilno.

S&P potvrdio kreditni rejting „A+“ i unaprijedio samostalni kreditni profil sa „a“ na „a+“

Utorak, 11.08.2026 | 16:04

Potvrđeni kreditni rejting „A+“ uz stabilne srednjoročne izglede odražava očekivanje agencije S&P da će Grupa Triglav nastaviti da ostvaruje snažne poslovne rezultate i zadržati snažnu finansijsku poziciju.

Jutjub pooštrava uslove za zaradu: Kreatorima će trebati duplo više pregleda

Utorak, 11.08.2026 | 15:29

Guglova platforma Jutjub objavila je da će od 1. februara pooštriti uslove za nove kreatore sadržaja koji žele da zarađuju od reklama i pretplata.

Obustava saobraćaja na dijelu Bulevara Vojislavljevića od 12. do 23. avgusta, omogućen pristup poslovnim subjektima

Utorak, 11.08.2026 | 15:25

Zbog izvođenja radova na izgradnji Bulevara Vojislavljevića, od 12. do 23. avgusta biće na snazi totalna obustava saobraćaja na dijelu trase od Ulice Đura Jakšića do Ulice Princeze Ksenije u Podgorici, najavili su iz Uprave za saobraćaj.

Odabran glavni projektant bulevara kroz Tivat, vrijednost ugovora 137.000 eura

Utorak, 11.08.2026 | 15:06

Opština Tivat odabrala je projektantski biro koji će izraditi glavni projekat izgradnje bulevara kroz Tivta, odnosno glavni projekat rekonstrukcije magistralnog puta M-11, Lepetani – Tivat.

Anastasija Gudelj pokazala kako izgleda 27 dana nakon porođaja i sve iznenadila (FOTO)

Utorak, 11.08.2026 | 14:42

Nasljednica Cece Ražnatović je pre manje od mesec dana na svet donela sina Ilijana, a već je pokazala zavidnu figuru.

Osumnjičenom za ubistvo Tupaka Šakura prijeti doživotna robija

Utorak, 11.08.2026 | 14:24

U Las Vegasu je zvanično počelo suđenje bivšem vođi ulične bande koji je optužen za planiranje ubistva hip-hop legende Tupaka Šakura prije tačno tri decenije. Trenutno je u toku izbor porote, a proces privlači ogromnu pažnju svjetske javnosti.

Sudar tri automobila na Očinićima

Utorak, 11.08.2026 | 14:12

Tri osobe su povrijeđene u sudaru koji se danas oko 12.30 časova dogodio na magistralnom putu Cetinje – Budva kod benzinske pumpe na Očinićima.

Lebron Džejms priprema dokumentarac: Biće spektakularan

Utorak, 11.08.2026 | 14:10

Lebron Džejms potvrdio je da je u pripremi dokumentarni film o njegovom životu i karijeri, u kojem bi trebalo da budu prikazani i brojni do sada neobjavljeni snimci iza kulisa.

Ove namirnice hlade i vraćaju energiju tokom vrućih dana

Utorak, 11.08.2026 | 14:03

Ljetne vrućine često sa sobom donose umor, žeđ i osjećaj težine. Kada temperature porastu, osim dovoljne količine tečnosti, važno je obratiti pažnju i na ono što jedemo.

Podgorica: U akciji “Brzina” za sedam dana uhapšeno 56 osoba

Utorak, 11.08.2026 | 13:52

Saobraćajna policija odjeljenja bezbjednosti Podgorica je u prethodnih sedam dana, u okviru nacionalne akcije „Brzina“ kontrolisala 307 vozača i uhapsila 56 osoba, objavila je na mreži X Uprava policije.