Ponedjeljak, 10.02.2025 | 21:27
IZVOR: n1.hrvatska.hr

Ovo JEFTINO VOĆE može pomoći u očuvanju kostiju kod žena

Suhe šljive, voće koje se često zanemaruje, mogle bi imati značajan uticaj na zdravlje žena u menopauzi.




Foto: Ilustracija/Pexels.com 

Novo istraživanje pokazalo je da ovo pristupačno voće može pomoći u očuvanju strukture i čvrstoće kostiju kod žena starijih od 45 godina, a istovremeno donosi i niz drugih zdravstvenih prednosti.

Suve šljive poznate su po tome što poboljšavaju nivo holesterola i povećavaju antioksidativni kapacitet tijela. No, istraživanje objavljeno u časopisu Osteoporosis International pokazalo je da mogu igrati ključnu ulogu u prevenciji osteoporoze i očuvanju mišićne mase, što je posebno važno za žene nakon menopauze.

Naučnici  su otkrili da sube šljive sadrže bioaktivne spojeve poput polifenola koji mogu smanjiti upalne procese koji dovode do gubitka koštane mase. Kako bi provjerili učinak konzumacije ovog voća, istraživači su proveli jednogodišnju studiju u kojoj je učestvovalo 235 žena u postmenopauzi.

Idealno je jesti četiri do šest suvih šljiva dnevno

Učenici su bile podijeljene u tri grupe. Jedna  gruoa nije konzumirala suve šljive, dok su druge dvije dnevno jele 50 grama (četiri do šest suvih šljiva) ili 100 grama (10 do 12 komada). Svakih šest mjeseci mjerena im je gustoća i snaga kostiju, uključujući i strukturu kosti potkoljenice.

Rezultati su pokazali da su žene koje nisu jele suve šljive imale smanjenje gustoće i snage kostiju, dok su one koje su konzumirale barem četiri do šest suvih šljiva dnevno uspjele očuvati koštanu masu i strukturu, osobito u kortikalnoj kosti, koja je ključna za otpornost na prelome.

Zanimljivo je da su žene koje su konzumirale manju količinu suvih šljiva imale bolje rezultate od onih koje su jele veću količinu. Razlog tome bio je veći broj odustajanja u  grupe koja je trebala konzumirati 100 grama dnevno; učesnicima je jednostavno dosadilo jesti toliko suvih šljiva svaki dan.

Foto: Ilustracija/Pixabay.com 

Profesorica Mari Džane  De Souza sa Univerzitea Penislaviji koja je vodila istraživanje, istakla je kako su rezultati vrlo obećavajući. “Uspjeli smo održati gustoću i snagu kortikalne kosti u potkoljenici, a očuvanje te vrste kosti ključno je za prevenciju preloma”, objasnila je.

Iako istraživači vjeruju da bi redovna konzumacija suhih šljiva mogla smanjiti rizik od osteoporoze, potrebna su daljnja istraživanja kako bi se to potvrdilo.

Suve šljive pomažu i u prevenciji anemije

Osim uticaja na zdravlje kostiju, španski portal 20 Minutos istaknuo je i druge zdravstvene prednosti suvih šljiva. Osim što pomažu u smanjenju unosa šećera i regulisanju tjelesne težine, pridonose stabilizaciji  nivo šećera u krvi te poboljšavaju zdravlje probavnog sistema zahvaljujući visokom udjelu vlakana i prirodnim laksativnim svojstvima.

Takođe, sadrže gvožđe, bakar, magnezijum i vitamin K, što može pomoći u prevenciji anemije i održavanju zdravih i jakih kostiju.

Naučna studija objavljena u časopisu BMC Nutrition & Metabolism pokazala je da konzumacija suvih šljiva može smanjiti rizik od dijabetesa tipa 2 za čak 60.8 posto. Iako sadrže prirodni šećer, njihova visoka koncentracija vlakana i flavonoida, antioksidansa s protuupalnim svojstvima, može poboljšati osjetljivost na inzulin i smanjiti rizik od metaboličkih poremećaja.

Dakle, iako možda nisu prva namirnica koja vam padne na pamet, suve šljive su lako dostupne, povoljne i imaju iznimno blagotvoran učinak na zdravlje.

KOMENTARI (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar

* Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu. "Kolektiv.me" se ne može smatrati odgovornim za napisane komentare. Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.

Od danas jeftinije sve vrste goriva

Utorak, 11.08.2026 | 08:06

Benzin je od ponoći jeftiniji šest centi, a dizel tri centa, saopšteno je iz Ministarstva energetike i rudarstva.

Morska voda odličnog kvaliteta na gotovo 80 odsto kupališta

Utorak, 11.08.2026 | 08:46

Morska voda na crnogorskom primorju uglavnom je odličnog kvaliteta, pokazali su najnoviji rezultati ispitivanja Instituta za biologiju mora. Od 114 lokacija, na čak 78,1 odsto voda je ocijenjena kao odlična, dok je na 10,5 odsto lokacija bila zadovoljavajućeg kvaliteta.

Šta predviđa novi Zakon o zaštiti podataka: Kazne do dva miliona eura, građanima veća prava

Utorak, 11.08.2026 | 08:12

Vlada Crne Gore utvrdila je Predlog zakona o zaštiti podataka o ličnosti, kojim se predviđa novi pravni okvir za obradu ličnih podataka, jačanje prava građana i odgovornosti institucija i kompanija koje raspolažu takvim podacima.

Nepropisno parkiranje može koštati 100 eura, građani upozoravaju na manjak mjesta

Utorak, 11.08.2026 | 08:26

Podgorička Komunalna policija od juče sankcioniše nepropisno parkiranje i zaustavljanje, a kazna za taj prekršaj iznosi 100 eura. Prema riječima komunalnog policajca Petra Jovetića, u fokusu će biti uži centar grada, brojni bulevari i City kvart.

Domaće kupinovo vino: Jednostavan recept za aromatično piće od zrelih kupina

Utorak, 11.08.2026 | 09:28

Kupinovo vino je tradicionalno voćno vino intenzivne boje i prepoznatljive arome, a može se napraviti i kod kuće od svega nekoliko sastojaka. Najvažnije je koristiti potpuno zrele i zdrave kupine, kao i dobro oprane i sterilisane posude kako bi fermentacija protekla pravilno.

S&P potvrdio kreditni rejting „A+“ i unaprijedio samostalni kreditni profil sa „a“ na „a+“

Utorak, 11.08.2026 | 16:04

Potvrđeni kreditni rejting „A+“ uz stabilne srednjoročne izglede odražava očekivanje agencije S&P da će Grupa Triglav nastaviti da ostvaruje snažne poslovne rezultate i zadržati snažnu finansijsku poziciju.

Jutjub pooštrava uslove za zaradu: Kreatorima će trebati duplo više pregleda

Utorak, 11.08.2026 | 15:29

Guglova platforma Jutjub objavila je da će od 1. februara pooštriti uslove za nove kreatore sadržaja koji žele da zarađuju od reklama i pretplata.

Obustava saobraćaja na dijelu Bulevara Vojislavljevića od 12. do 23. avgusta, omogućen pristup poslovnim subjektima

Utorak, 11.08.2026 | 15:25

Zbog izvođenja radova na izgradnji Bulevara Vojislavljevića, od 12. do 23. avgusta biće na snazi totalna obustava saobraćaja na dijelu trase od Ulice Đura Jakšića do Ulice Princeze Ksenije u Podgorici, najavili su iz Uprave za saobraćaj.

Odabran glavni projektant bulevara kroz Tivat, vrijednost ugovora 137.000 eura

Utorak, 11.08.2026 | 15:06

Opština Tivat odabrala je projektantski biro koji će izraditi glavni projekat izgradnje bulevara kroz Tivta, odnosno glavni projekat rekonstrukcije magistralnog puta M-11, Lepetani – Tivat.

Anastasija Gudelj pokazala kako izgleda 27 dana nakon porođaja i sve iznenadila (FOTO)

Utorak, 11.08.2026 | 14:42

Nasljednica Cece Ražnatović je pre manje od mesec dana na svet donela sina Ilijana, a već je pokazala zavidnu figuru.

Osumnjičenom za ubistvo Tupaka Šakura prijeti doživotna robija

Utorak, 11.08.2026 | 14:24

U Las Vegasu je zvanično počelo suđenje bivšem vođi ulične bande koji je optužen za planiranje ubistva hip-hop legende Tupaka Šakura prije tačno tri decenije. Trenutno je u toku izbor porote, a proces privlači ogromnu pažnju svjetske javnosti.

Sudar tri automobila na Očinićima

Utorak, 11.08.2026 | 14:12

Tri osobe su povrijeđene u sudaru koji se danas oko 12.30 časova dogodio na magistralnom putu Cetinje – Budva kod benzinske pumpe na Očinićima.

Lebron Džejms priprema dokumentarac: Biće spektakularan

Utorak, 11.08.2026 | 14:10

Lebron Džejms potvrdio je da je u pripremi dokumentarni film o njegovom životu i karijeri, u kojem bi trebalo da budu prikazani i brojni do sada neobjavljeni snimci iza kulisa.

Ove namirnice hlade i vraćaju energiju tokom vrućih dana

Utorak, 11.08.2026 | 14:03

Ljetne vrućine često sa sobom donose umor, žeđ i osjećaj težine. Kada temperature porastu, osim dovoljne količine tečnosti, važno je obratiti pažnju i na ono što jedemo.

Podgorica: U akciji “Brzina” za sedam dana uhapšeno 56 osoba

Utorak, 11.08.2026 | 13:52

Saobraćajna policija odjeljenja bezbjednosti Podgorica je u prethodnih sedam dana, u okviru nacionalne akcije „Brzina“ kontrolisala 307 vozača i uhapsila 56 osoba, objavila je na mreži X Uprava policije.