Četvrtak, 20.03.2025 | 08:42
IZVOR: klix.ba

ISTRAŽIVANJE pokazalo kako vaše tijelo REAGUJE kada SMANJITE UNOS ultraprerađene hrane

Autori nove studije Džon Hopkins Bloomberg School of Public Health pokušali su ustanoviti šta se dešava s organizmom nakon što izbacimo ultraprerađenu hranu, a učesnici su prijavili gubitak 3,5 kilograma u prosjeku tokom osam sedmica.




Foto: Ilustracija/Pexels.com 

Ultraprerađena hrana je jedan od popularnih termina o zdravlju u 2020-im. Mnogi od nas postaju svjesniji hrane i sastojaka koje unosimo u svoje tijelo, a mnoštvo knjiga, novina, podcasta i TV dokumentarnih filmova na ovu temu privuklo je ogromnu pažnju.

Istina je da se veliki dio prehrane sastoji od ovih namirnica, pa je nedavno istraživanje pokušalo otkriti kakve efekte možemo vidjeti u našim tijelima ako budemo u mogućnosti da ih isključujemo.

Kao način da se pozabave ovim problemom, autori nove studije Johns Hopkins Bloomberg School of Public Health su pokušali testirati "izvodljivost, prihvatljivost i preliminarnu efikasnost nove bihevioralne intervencije dizajnirane da smanji unos ultraprerađene hrane".

Učesnici su bili starosti između 18 i 75 godina i već su izrazili želju da promijene svoje navike u ishrani. Svi su prijavili da su konzumirali najmanje dvije vrste ultraprerađene hrane dnevno i četiri različite u prethodnoj sedmici. Svi učesnici su klasifikovani kao gojazni ili gojazni i izrazili su želju da izgube težinu.

Tokom osmosedmičnog programa, grupa je prisustvovala sedmičnim sastancima sa životnim trenerom, pokrivajući teme poput planiranja obroka, žudnje za hranom i pažnje. Održane su i četiri praktične sesije od 30 minuta o pripremanju obroka, zasnovane na jelovniku bez ultraprerađene hrane.

Kako bi im pomogli da se prilagode svom načinu života, svi su dobili 100 dolara da potroše na namirnice po svom izboru, a trener ih je ohrabrivao da se odluče za neprerađenu cjelovitu hranu.

Prije i poslije intervencije, svi ućesnici  su sami prijavljivali svoju tjelesnu težinu, a povremeno su ih pitali za povratnu informaciju o tome kako se program odvija.

Na kraju studije, svi preostali učesnici su rekli da su "zadovoljni" ili "veoma zadovoljni", a svi su vjerovali da jedu manje ultraprerađene hrane. Izvijestili su da su izgubili u prosjeku 3,5 kilograma tokom osam sedmica, a njihov ukupan dnevni unos kalorija pao je u prosjeku za oko 612.

Koji su zaključci?

Autori kažu da je ova studija bila među prvima koja je testirala ovu vrstu bihevioralne intervencije, te da pokazuje da je takav program izvodljiv i pozitivno iskustvo za učesnike.

Međutim, ne može se pobjeći od male veličine uzorka, što autori priznaju: "Najznačajnije ograničenje ove pilot studije bila je mala veličina uzorka; rezultate treba tumačiti s oprezom i ne može se pretpostaviti da se mogu generalizirati".

Ostala ograničenja uključuju činjenicu da su podaci o težini sami prijavljeni, što je uvijek sklono pristranostima.

Takođe je primjetno da je ova populacija ljudi već izrazila želju da promijeni svoje navike u ishrani. Nije jasno da li bi takav program radio za ljude koji ranije nisu pokazali interesovanje za ovo. Takođe ne znamo kako će se učesnici proći dugoročno nakon završetka programa.

Studija je objavljena u časopisu Obesity Science and Practice.

KOMENTARI (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar

* Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu. "Kolektiv.me" se ne može smatrati odgovornim za napisane komentare. Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.

OSTALE VIJESTI

Naučnici otkrili mogući uzrok sindroma hroničnog umora

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 10:17

Australijski naučnici prvi put su pronašli dokaze da bi sindrom hroničnog umora mogao da bude povezan sa poremećajem glimfatičkog sistema - prirodnog mehanizma kojim mozak uklanja otpadne materije.

Pijete ledenu kafu da se rashladite? Evo šta ona zapravo radi vašem organizmu

Srijeda, 05.08.2026 | 12:23

Ledena kafa omiljeno je ljetno osvježenje, ali mnogi se pitaju da li zbog kofeina može izazvati dehidraciju.

Nutricionisti ljeti posebno preporučuju borovnice, evo i zašto

Ponedjeljak, 03.08.2026 | 15:23

Borovnice su među najpopularnijim ljetnim plodovima, a osim osvježavajućeg okusa, poznate su i po bogatom nutritivnom sastavu.

Gladni ste između obroka? Ove grickalice imaju veoma malo kalorija

Nedjelja, 26.07.2026 | 11:04

Ako često imate potrebu da nešto grickate između obroka, ne morate odmah posegnuti za čipsom i slatkišima. Postoje zdrave i ukusne grickalice koje imaju veoma malo kalorija, dugo drže sitost i mogu biti odličan izbor čak i kada pazite na ishranu.

Nova tehnologija - Naučnici napravili kontaktna sočiva koja SAMA popravljaju ogrebotine

Ponedjeljak, 13.07.2026 | 16:00

Nova tehnologija mogla bi da produži vijek trajanja mekih kontaktnih sočiva i smanji rizik po zdravlje očiju. Istraživači sa Univerziteta Dankuk u Južnoj Koreji razvili su specijalni hidrogelni materijal koji može da obnovi površinska oštećenja nakon samo sat vremena izlaganja običnoj ultraljubičastoj (UV) svjetlosti.

Suzana Lazović čestitala kadetkinjama: Medalja je dokaz da ste pomjerili granice

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:53

Selektorka ženska seniorske reprezentacije Crne Gore Suzana Lazović čestitala ja našim kadetkinjama osvajanje srebrne medalje na šampinatu svijeta u Rumuniji.

Suzana Lazović čestitala kadetkinjama: Medalja je dokaz da ste pomjerili granice

Nedjelja, 31.12.1899 | 15:53

Selektorka ženska seniorske reprezentacije Crne Gore Suzana Lazović čestitala ja našim kadetkinjama osvajanje srebrne medalje na šampinatu svijeta u Rumuniji

Bezos pred vratima Enfilda, milijarderski konzorcijum kupuje trećinu Liverpula

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:46

Osnivač Amazona i jedan od najbogatijih ljudi na svijetu Džef Bezos nalazi se pred ulaskom u vlasničku strukturu Liverpula, pošto konzorcijum koji uključuje američkog milijardera priprema kupovinu velikog manjinskog udjela u engleskom velikanu.

Najbolja jesen u životu: Počinje pet godina sreće za tri znaka

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:42

Dok drugi jedva sklapaju kraj s krajem, ova tri znaka od 20. avgusta okreću ozbiljan list. Za njih počinje pet godina sreće i stiže novac koji će se samo gomilati.

Pojačane kontrole na auto-putu i magistralama: MUP objavio raspored za danas i sjutra

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:31

U okviru nacionalne kampanje „Živi, ne žuri“, Ministarstvo unutrašnjih poslova – Uprava policije tokom 10. i 11. avgusta sprovodiće pojačane aktivnosti na putevima širom Crne Gore, sa ciljem podizanja nivoa bezbjednosti saobraćaja.

Policija rasvijetlila paljenje „Audija“ u Gusinju: Osumnjičen 30-godišnjak

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:25

Policija je identifikovala i pronašla A. G. (30) iz Gusinja, osumnjičenog da je podmetnuo požar na putničkom vozilu „Audi“, pri čemu je pričinjena veća materijalna šteta. Protiv njega je, po nalogu tužioca, podnijeta krivična prijava zbog sumnje da je počinio krivično djelo uništenje i oštećenje tuđe stvar.

Opljačkan dom Kim Kardašijan: Provalnik ukrao automobil, pa se vozio po kraju

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:20

Prethodnog vikenda je u Hiden Hilsu provalnik upao u vilu Kim Kardašijan, vrednu 60 miliona dolara i tom prilikom ukrao vrijedne stvari.

Naknadni konkurs za upis učenika u prvi razred srednjih škola od 17. do 20. avgusta

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:13

Ministarstvo prosvjete, nauke i inovacija objavilo je danas Naknadni konkurs za upis učenika u I razred srednjih škola u Crnoj Gori za školsku 2026/2027. godinu.

Počelo kažnjavanje nepropisnog parkiranja u Podgorici: Kazna 100 eura, kontrole na 15 lokacija

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 14:55

U Podgorici je od danas počelo izricanje novčanih kazni za nepropisno zaustavljanje i parkiranje vozila, saopšteno je iz Glavnog grada.

Skupština 24. avgusta o izmjeni Ustava i antimafija zakonu

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 14:46

Poslanici crnogorskog parlamenta raspravljaće 24. avgusta o Predlogu amandmana na Ustav Crne Gore, koji se odnose na Sudski i Tužilački savjet i Centralnu banku (CBCG).