Ponedjeljak, 23.03.2026 | 11:40
IZVOR: rts.rs/ScienceAlert

Kineski naučnici otkrili koja je idealna KOLIČINA KAFE dnevno

Doza kofeina iz kafe najčešće se povezuje sa povećanom budnošću, ali nova studija pokazuje da bi mogla pomoći i u smanjenju rizika od razvoja anksioznosti i depresije i da zapravo postoji idealna mera kada je riječ o količini koju treba piti da bi se postigao najbolji efekat.




Foto: Ilustracija, Pixabay

Istraživači sa Univerziteta Fudan u Kini željeli su da nadograde neubjedljive nalaze ranijih studija kako bi ispitali da li konzumacija kafe može imati zaštitni efekat protiv razvoja poremećaja raspoloženja i stresa.

Iskoristili su ogromnu količinu podataka – evidenciju o 461.586 osoba, koje su na početku istraživanja bile dobrog mentalnog zdravlja, a praćene su u prosjeku 13,4 godine. Samoprijavljena konzumacija kafe upoređena je sa kasnijim zdravstvenim dijagnozama.

Statistička analiza pokazala je da su oni koji su pili dvije do tri šolje kafe dnevno imali najmanju vjerovatnoću da razviju probleme mentalnog zdravlja, u poređenju sa onima koji uopšte nisu pili kafu ili su pili više od tri šolje.

Na gornjem kraju skale, konzumiranje pet ili više šolja dnevno povezano je sa većim rizikom od poremećaja raspoloženja – što sugeriše da je moguće i pretjerati.

„Uočene su veze u obliku slova J između konzumacije kafe i mentalnih poremećaja, što ukazuje na to da umjeren unos kafe može biti koristan za mentalno zdravlje“, navode istraživači u objavljenom radu.

Ova veza u obliku slova J bila je dosledna bez obzira na vrstu kafe – mljevenu, instant, pa čak i bezkofeinsku – a koristi od konzumacije kafe bile su izraženije kod muškaraca nego kod žena.

Istraživači su pažljivo uzeli u obzir više faktora koji mogu uticati na rezultate, uključujući godine, obrazovanje, navike vježbanja i relevantna postojeća zdravstvena stanja, što povećava vjerovatnoću da je upravo konzumacija kafe igrala ulogu.

Ipak, studija ne dokazuje uzročno-posledičnu vezu. Učesnici su o svojim navikama ispijanja kafe izvještavali samo jednom, na početku istraživanja, i to nije praćeno tokom vremena.

Istraživači su sproveli i genetsku analizu, identifikujući osobe čiji geni sugerišu da brže ili sporije metabolišu kofein. Međutim, ove genetske razlike nisu značajno uticale na uočene veze.

Foto: Ilustracija, Pixabay

Poznato je da kafa sadrži brojne bioaktivne supstance, a istraživači smatraju da neke od njih mogu imati umirujuće i protivupalno dejstvo na moždane puteve povezane sa raspoloženjem i stresom.

Slični procesi mogli bi štititi mozak od bolesti, kako sugerišu ranije studije. Iako istraživači nisu direktno mjerili efekte na mozak, nalazi pružaju korisne nove uvide u uticaj kafe na mozak i donose potrebnu jasnoću.

„Prethodne studije koje su ispitivale povezanost između konzumacije kafe i mentalnog zdravlja, posebno depresije i anksioznosti, dale su nedosledne rezultate u pogledu pravca povezanosti ili optimalnog dnevnog unosa“, navode istraživači.

Ranija istraživanja povezivala su kafu sa dužim životnim vijekom, zaštitom od srčanih bolesti i boljom regulacijom tjelesne težine, tako da je već povezana sa brojnim fizičkim zdravstvenim koristima, a sada bismo na tu listu mogli dodati i mentalne.

Kako poremećaji mentalnog zdravlja postaju sve češći, postoji velika potreba za pronalaženjem terapija i preventivnih mera za borbu protiv stresa i anksioznosti. Jednostavna rešenja, poput jedne do tri šolje kafe dnevno, mogla bi koristiti milionima ljudi.

„Tokom protekle decenije, mentalni poremećaji sve više se prepoznaju kao jedan od najvažnijih tereta bolesti za globalno javno zdravlje“, zaključuju istraživači.

KOMENTARI (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar

* Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu. "Kolektiv.me" se ne može smatrati odgovornim za napisane komentare. Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.

Brnabić: Zvanična Podgorica, ne Crna Gora, pokazala da Srbiji želi sve najgore

Srijeda, 12.08.2026 | 08:09

Predsjednica Skupštine Srbije Ana Brnabić najoštrije je osudila optužbe crnogorskog premijera Milojka Spajića na račun Srbije i njenog predsjednika Aleksandra Vučića.

Radičević: Vučić bi da se svađa sa Crnom Gorom, kako bi sakrio sve izdaje i neprincipijelnosti

Srijeda, 12.08.2026 | 08:37

Odbornik Pokreta Evropa sad (PES) u Skupštini Glavnog grada i član Glavnog odbora PES-a Branislav Radičević, ocijenio je da predsjednik Srbije Aleksandar Vučić pokušava da podizanjem tenzija sa Crnom Gorom skrene pažnju sa problema u sopstvenoj državi.

Zelenski: Predali smo SAD predloge za kraj rata, Moskva poslije izbora sprema novu mobilizaciju

Srijeda, 12.08.2026 | 08:23

Predsjednik Ukrajine Volodimir Zelenski izjavio je sinoć da je Ukrajina predala američkim pregovaračima predloge za plan okončanja rata sa Rusijom i sugerisao da će Rusija iskoristiti parlamentarne izbore sljedećeg mjeseca kao izgovor za novu mobilizaciju.

Đuričković: Brnabić priznala miješanje Srbije u izbore u Crnoj Gori, MVP da reaguje

Srijeda, 12.08.2026 | 08:28

Funkcioner Evropskog saveza Miloš Đuričković ocijenio je da je izjava predsjednice Skupštine Srbije Ane Brnabić, da je predsjednik Srbije Aleksandar Vučić pomogao crnogorskim vlastima da dođu na vlast, priznanje miješanja Srbije u unutrašnje prilike Crne Gore i pozvao Ministarstvo vanjskih poslova (MVP) da reaguje.

Tuča u lokalu u Rožajama, povrijeđene dvije osobe

Srijeda, 12.08.2026 | 11:05

Dežurna služba Odjeljenja bezbjednosti Rožaje obaviještena je jutros oko 01.35 časova od strane Jedinice za hitnu medicinsku pomoć da su im se, radi ukazivanja ljekarske pomoći, javili E.H. (36) i S.S. (36), oba iz Rožaja, sa povredama zadobijenim od noža, saopšteno je iz Uprave policije (UP).

Najmanji kandidat, najveća brzina

Srijeda, 12.08.2026 | 16:50

Pod sloganom „28 do 28“, Crna Gora intenzivno promoviše cilj da 2028. godine postane 28. članica Evropske unije. Zaista, nijedna od zemalja kandidata nije toliko odmakla u pregovorima kao mala balkanska država. Ali, kakve su zaista šanse da se taj cilj ostvari, pita se ugledni njemački informativni portal RedaktionsNetzwerk Deutschland (RND).

Platfroma za Evropsku Srbiju: Vučićeva frustracija ne smije biti prepreka odnosima Srbije i Crne Gore

Srijeda, 12.08.2026 | 15:27

Platforma za evropsku Srbiju, koju čine Stranka slobode i pravde (SSP), Srbija centar (SRCE), Pokret slobodnih građana (PSG) i Građanski pokret Solidarnost, ocijenila je danas da su „orkestrirani napadi“ vlasti u Srbiji na rukovodstvo Crne Gore neprihvatljivi jer dodatno udaljavaju dve države jednu od druge, kao i njihove narode koji su najbliži jedan drugom.

Monstat: Rast broja putnika u avio-saobraćaju

Srijeda, 12.08.2026 | 15:23

Prevoz putnika u Crnoj Gori tokom drugog kvartala ove godine bilježi različita kretanja u zavisnosti od vrste saobraćaja. Prema podacima Monstata, rast je zabilježen u drumskom i vazdušnom saobraćaju, dok je broj putnika u željezničkom saobraćaju smanjen.

Kad želite brz i zasitan obrok: Napravite ovu kremastu salatu sa tunom

Srijeda, 12.08.2026 | 15:13

Ako tražite jednostavan obrok koji ne zahtijeva mnogo vremena za pripremu, kremasta salata od tune može biti odličan izbor.

Blagojević: Očekujemo značajno bolje rezultate od prethodne sezone

Srijeda, 12.08.2026 | 15:03

Crna Gora je u junu ostvarila odlične rezultate u turizmu, a dosadašnji pokazatelji potvrđuju da se očekuje značajno uspješnija sezona u odnosu na prethodnu godinu, uz rast turističkog prometa i prihoda, poručila je generalna direktorica u Ministarstvu turizma Olivera Blagojević gostujući u Jutarnjem programu Javnog servisa.

Kovinić zaustavljena u prvom kolu turnira u Kuršumlijskoj Banji

Srijeda, 12.08.2026 | 14:45

Crnogorska teniserka Danka Kovinić eliminisana je u prvom kolu ITF turnira u Kuršumlijskoj Banji, pošto je poražena od Grkinje Marte Matoule sa 2:0, po setovima 6:3, 6:3.

U Baru tri kazne zbog kupaćeg kostima van plaža, kazne do 1.000 eura

Srijeda, 12.08.2026 | 14:33

Od početka ljetnje turističke sezone u Baru su tri lica novčano kažnjena zbog boravka u kupaćem kostimu na javnoj površini, a sve kazne izrečene su u gradskoj zoni. Kako je za Radio Bar i Bar Info kazao načelnik Komunalne policije Safet Kočan, sa kažnjavanjem su počeli prošle nedjelje, dok su do tada građane i turiste uglavnom upozoravali.

Zvijezda serije "Wednesday" šokirala priznanjem o maltretiranju same sebe: "Radila sam stvari koje nisu bile zdrave"

Srijeda, 12.08.2026 | 14:20

Džena Ortega otvorila dušu.

U Tivtu uhapšena dva komunalna policajca osumnjičena za zloupotrebu službenog položaja

Srijeda, 12.08.2026 | 14:16

Tivatska policija je uhapsila dva službenika Komunalne policije Opštine Tivat, S.B. (53) i P.G. (43), zbog sumnje da su izvršili krivično djelo zloupotreba službenog položaja, na štetu državljanina Ujedinjenog Kraljevstva i Opštine Tivat, saopšteno je iz Uprave policije (UP).

Pojačane kontrole saobraćaja, MUP objavio raspored za danas i sjutra

Srijeda, 12.08.2026 | 14:10

U okviru nacionalne kampanje „Živi, ne žuri“, Ministarstvo unutrašnjih poslova (MUP) – Uprava policije tokom 12. i 13. avgusta sprovodiće pojačane aktivnosti na putevima širom Crne Gore, sa ciljem dodatnog unapređenja bezbjednosti svih učesnika u saobraćaju, navodi se u saopštenju MUP-a.