Subota, 09.05.2026 | 16:26
IZVOR: euronews.rs

Nova studija otkrila šokantnu vezu između benzinskih pumpi i dječije leukemije

Najnovije naučno istraživanje sprovedeno u Kanadi podiglo je veliku prašinu u javnosti, ukazujući na to da svakodnevna infrastruktura, poput benzinskih pumpi, može imati ozbiljne posljedice po zdravlje najmlađih. Prema studiji objavljenoj u prestižnom časopisu Environmental Pollution, djeca koja odrastaju u neposrednoj blizini stanica za točenje goriva suočena su sa povišenim rizikom od razvoja leukemije.




Foto: Ilustracija/Pixabay

Istraživački tim iz Kvebeka sproveo je jednu od najobimnijih studija na ovu temu, prateći čak 824.414 djece rođene u periodu od 2007. do 2020. godine.

Analizirajući njihovo zdravstveno stanje do 15. godine života, naučnici su otkrili jasnu korelaciju između blizine benzinskih pumpi mjestu stanovanja i učestalosti akutne limfoblastne leukemije.

Najveći rizik zabilježen je kod djece čiji se domovi nalaze u krugu od 100 do 250 metara od pumpe. Ono što posebno zabrinjava jeste činjenica da je ova veza ostala stabilna čak i kada su istraživači isključili druge faktore, poput opšteg zagađenja saobraćaja, socioekonomskog statusa porodice ili karakteristika majke.

Stručnjaci ističu da problem leži u isparljivim organskim jedinjenjima, prije svega u benzenu. Benzen se neizbježno oslobađa u vazduh tokom skladištenja goriva, pretakanja iz cistijerni, kao i samog točenja u rezervoare automobila.

Kao dokazani kancerogen, benzen je posebno opasan za djecu jer se njihovi organizmi nalaze u fazi brzog rasta, a imunološki sistem je još u razvoju. Iako studija ne može sa stopostotnom sigurnošću da dokaže da su isparenja jedini uzrok bolesti, biološka veza između benzena i raka krvi odavno je poznata medicini.

Postoji li rješenje?

Istraživanje je donelo i jedan pozitivan uvid. U Montrealu, gdje su na snazi strogi propisi koji nalažu obaveznu ugradnju sistema za rekuperaciju (povrat) benzinskih isparenja, zabilježen je znatno manji rizik nego u ostatku države. Ovo sugeriše da savremena tehnološka rješenja mogu drastično smanjiti izloženost štetnim materijama.

Ljekari i naučnici poručuju roditeljima da mjesta panici nema, jer je dječja leukemija i dalje rijetka bolest, ali pozivaju na “praktičan oprez”.

Neke od preporuka uključuju izbjegavanje dužeg zadržavanja djece pored samih automata za gorivo; zatvaranje prozora na stanovima ukoliko se u blizini osjeća intenzivan miris benzina; strogo izbjegavanje duvanskog dima u kući, koji je takođe izvor benzena.

Ipak, autori studije zaključuju da odgovornost ne treba da bude samo na roditeljima. Ovi nalazi su prije svega poziv urbanistima i donosiocima odluka da prilikom planiranja stambenih naselja i vrtića strože uzmu u obzir udaljenost od benzinskih stanica i uvedu obavezne sisteme zaštite od isparenja.

KOMENTARI (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar

* Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu. "Kolektiv.me" se ne može smatrati odgovornim za napisane komentare. Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.

OSTALE VIJESTI

Naučnici otkrili mogući uzrok sindroma hroničnog umora

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 10:17

Australijski naučnici prvi put su pronašli dokaze da bi sindrom hroničnog umora mogao da bude povezan sa poremećajem glimfatičkog sistema - prirodnog mehanizma kojim mozak uklanja otpadne materije.

Pijete ledenu kafu da se rashladite? Evo šta ona zapravo radi vašem organizmu

Srijeda, 05.08.2026 | 12:23

Ledena kafa omiljeno je ljetno osvježenje, ali mnogi se pitaju da li zbog kofeina može izazvati dehidraciju.

Nutricionisti ljeti posebno preporučuju borovnice, evo i zašto

Ponedjeljak, 03.08.2026 | 15:23

Borovnice su među najpopularnijim ljetnim plodovima, a osim osvježavajućeg okusa, poznate su i po bogatom nutritivnom sastavu.

Gladni ste između obroka? Ove grickalice imaju veoma malo kalorija

Nedjelja, 26.07.2026 | 11:04

Ako često imate potrebu da nešto grickate između obroka, ne morate odmah posegnuti za čipsom i slatkišima. Postoje zdrave i ukusne grickalice koje imaju veoma malo kalorija, dugo drže sitost i mogu biti odličan izbor čak i kada pazite na ishranu.

Nova tehnologija - Naučnici napravili kontaktna sočiva koja SAMA popravljaju ogrebotine

Ponedjeljak, 13.07.2026 | 16:00

Nova tehnologija mogla bi da produži vijek trajanja mekih kontaktnih sočiva i smanji rizik po zdravlje očiju. Istraživači sa Univerziteta Dankuk u Južnoj Koreji razvili su specijalni hidrogelni materijal koji može da obnovi površinska oštećenja nakon samo sat vremena izlaganja običnoj ultraljubičastoj (UV) svjetlosti.

Suzana Lazović čestitala kadetkinjama: Medalja je dokaz da ste pomjerili granice

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:53

Selektorka ženska seniorske reprezentacije Crne Gore Suzana Lazović čestitala ja našim kadetkinjama osvajanje srebrne medalje na šampinatu svijeta u Rumuniji.

Suzana Lazović čestitala kadetkinjama: Medalja je dokaz da ste pomjerili granice

Nedjelja, 31.12.1899 | 15:53

Selektorka ženska seniorske reprezentacije Crne Gore Suzana Lazović čestitala ja našim kadetkinjama osvajanje srebrne medalje na šampinatu svijeta u Rumuniji

Bezos pred vratima Enfilda, milijarderski konzorcijum kupuje trećinu Liverpula

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:46

Osnivač Amazona i jedan od najbogatijih ljudi na svijetu Džef Bezos nalazi se pred ulaskom u vlasničku strukturu Liverpula, pošto konzorcijum koji uključuje američkog milijardera priprema kupovinu velikog manjinskog udjela u engleskom velikanu.

Najbolja jesen u životu: Počinje pet godina sreće za tri znaka

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:42

Dok drugi jedva sklapaju kraj s krajem, ova tri znaka od 20. avgusta okreću ozbiljan list. Za njih počinje pet godina sreće i stiže novac koji će se samo gomilati.

Pojačane kontrole na auto-putu i magistralama: MUP objavio raspored za danas i sjutra

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:31

U okviru nacionalne kampanje „Živi, ne žuri“, Ministarstvo unutrašnjih poslova – Uprava policije tokom 10. i 11. avgusta sprovodiće pojačane aktivnosti na putevima širom Crne Gore, sa ciljem podizanja nivoa bezbjednosti saobraćaja.

Policija rasvijetlila paljenje „Audija“ u Gusinju: Osumnjičen 30-godišnjak

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:25

Policija je identifikovala i pronašla A. G. (30) iz Gusinja, osumnjičenog da je podmetnuo požar na putničkom vozilu „Audi“, pri čemu je pričinjena veća materijalna šteta. Protiv njega je, po nalogu tužioca, podnijeta krivična prijava zbog sumnje da je počinio krivično djelo uništenje i oštećenje tuđe stvar.

Opljačkan dom Kim Kardašijan: Provalnik ukrao automobil, pa se vozio po kraju

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:20

Prethodnog vikenda je u Hiden Hilsu provalnik upao u vilu Kim Kardašijan, vrednu 60 miliona dolara i tom prilikom ukrao vrijedne stvari.

Naknadni konkurs za upis učenika u prvi razred srednjih škola od 17. do 20. avgusta

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 15:13

Ministarstvo prosvjete, nauke i inovacija objavilo je danas Naknadni konkurs za upis učenika u I razred srednjih škola u Crnoj Gori za školsku 2026/2027. godinu.

Počelo kažnjavanje nepropisnog parkiranja u Podgorici: Kazna 100 eura, kontrole na 15 lokacija

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 14:55

U Podgorici je od danas počelo izricanje novčanih kazni za nepropisno zaustavljanje i parkiranje vozila, saopšteno je iz Glavnog grada.

Skupština 24. avgusta o izmjeni Ustava i antimafija zakonu

Ponedjeljak, 10.08.2026 | 14:46

Poslanici crnogorskog parlamenta raspravljaće 24. avgusta o Predlogu amandmana na Ustav Crne Gore, koji se odnose na Sudski i Tužilački savjet i Centralnu banku (CBCG).