Utorak, 23.06.2026 | 16:05
IZVOR: klix.ba

Koja je metoda bolja za mršavljenje: Povremeni post ili brojanje kalorija

Povremeni post i brojanje kalorija dva su najpopularnija načina za postizanje gubitka težine. Međutim, koja od ove dvije metode mršavljenja donosi bolje rezultate?




Foto: Ilustracija/Pixabay

Prema studiji iz 2025. objavljenoj u časopisu Annals of Internal Medicine, takozvani program povremenog posta 4:3 nadmašio je smanjenje kalorija u pomaganju ljudima da izgube težinu tokom godine.

Za razliku od nekih programa povremenog posta, koji ograničavaju unos hrane na određene dijelove dana, program 4:3 u studiji ograničio je ukupan unos kalorija samo na određene dane u sedmici.

"Ova paradigma uključuje tri neuzastopna dana u sedmici sa značajnim ograničenjem kalorija i četiri dana u sedmici bez ograničenja kalorija", rekle su autorice studije Victoria Catenacci i Danielle Ostendorf.

Krista Varady, profesorica nutricionizma na Univerzitetu Illinois u Chicagu, koja nije bila uključena u istraživanje, izjavila je da su rezultati iznenađujući.

Prethodne studije, poput pregleda iz 2024. godine, zaključile su da strategije posta nisu efikasnije od ograničenja kalorija.

"Ovo je do sada jedina studija na ljudima koja je to pokazala", rekla je.

Testiranje povremenog posta i brojanje kalorija

Kako bi proveli svoje 12-mjesečno ispitivanje, istraživači su podijelili 165 sudionika u dvije grupe. Jedna je grupa dobila upute da smanji unos kalorija za 80 posto na dane posta. Za žene je to značilo smanjenje unosa na otprilike 400 do 600 kalorija tri dana u sedmici, dok su muškarci smanjili unos kalorija na otprilike 500 do 700. Od ovih se sudionika tražilo da broje kalorije samo na dane posta.

"Potom, tokom ostala četiri dana bez posta, sudionici nisu morali brojati ili ograničavati kalorije, ali su bili potaknuti da biraju zdravu hranu i veličinu porcija. Sveukupno, to je rezultiralo ciljanim sedmičnim kalorijskim deficitom od otprilike 34 posto u skupini s povremenim postom 4:3", objasnili su autori studije.


Druga grupa dobila je upute da smanji dnevni unos kalorija za 34 posto kako bi se uskladila s ovim ukupnim kalorijskim ciljem.

Radi što veće tačnosti, obje grupe dobile su upute o praćenju kalorija i vodile su pisani dnevnik konzumacije hrane. Dijetetičar sedmično je pregledao te zapise kako bi se osiguralo da se sudionici pridržavaju kalorijskog unosa.

Kao dodatnu mjeru tačnosti, istraživači su koristili metodu dvostruko označene ravnoteže unosa vode, koja mjeri koliko brzo izotopi u vodi napuštaju tijelo i određuje broj sagorjelih kalorija.

Na kraju 12 mjeseci, istraživači su utvrdili da su oni u grupi s omjerom posta 4:3 izgubili znatno više kilograma od onih u skupini koja je brojala kalorije, uz prosječnu razliku od 2,9 kilograma.

Ograničenja studije

Uprkos impresivnim nalazima, studija je imala neka ograničenja. Catenacci i Ostendorf primijetili su da njihov skup sudionika nije uključivao djecu, adolescente, starije odrasle osobe, trudnice ili dojilje, niti osobe s dijabetesom, kardiovaskularnim bolestima ili rakom.

"To ograničava generalizaciju naših rezultata na te skupine", rekli su.

Osim toga, iako je studija trajala cijelu godinu, nije se bavila dugoročnim ishodima povremenog posta niti brojanja kalorija.

Autori su također rekli da su sedmični sastanci s dijetetičarom mogli utjecati na ishode (i to je pogodnost kojoj mnogi ljudi nemaju pristup kada žele smršavjeti).

KOMENTARI (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar

* Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu. "Kolektiv.me" se ne može smatrati odgovornim za napisane komentare. Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.

S&P potvrdio kreditni rejting „A+“ i unaprijedio samostalni kreditni profil sa „a“ na „a+“

Utorak, 11.08.2026 | 16:04

Potvrđeni kreditni rejting „A+“ uz stabilne srednjoročne izglede odražava očekivanje agencije S&P da će Grupa Triglav nastaviti da ostvaruje snažne poslovne rezultate i zadržati snažnu finansijsku poziciju.

Jutjub pooštrava uslove za zaradu: Kreatorima će trebati duplo više pregleda

Utorak, 11.08.2026 | 15:29

Guglova platforma Jutjub objavila je da će od 1. februara pooštriti uslove za nove kreatore sadržaja koji žele da zarađuju od reklama i pretplata.

Obustava saobraćaja na dijelu Bulevara Vojislavljevića od 12. do 23. avgusta, omogućen pristup poslovnim subjektima

Utorak, 11.08.2026 | 15:25

Zbog izvođenja radova na izgradnji Bulevara Vojislavljevića, od 12. do 23. avgusta biće na snazi totalna obustava saobraćaja na dijelu trase od Ulice Đura Jakšića do Ulice Princeze Ksenije u Podgorici, najavili su iz Uprave za saobraćaj.

Odabran glavni projektant bulevara kroz Tivat, vrijednost ugovora 137.000 eura

Utorak, 11.08.2026 | 15:06

Opština Tivat odabrala je projektantski biro koji će izraditi glavni projekat izgradnje bulevara kroz Tivta, odnosno glavni projekat rekonstrukcije magistralnog puta M-11, Lepetani – Tivat.

Anastasija Gudelj pokazala kako izgleda 27 dana nakon porođaja i sve iznenadila (FOTO)

Utorak, 11.08.2026 | 14:42

Nasljednica Cece Ražnatović je pre manje od mesec dana na svet donela sina Ilijana, a već je pokazala zavidnu figuru.

Osumnjičenom za ubistvo Tupaka Šakura prijeti doživotna robija

Utorak, 11.08.2026 | 14:24

U Las Vegasu je zvanično počelo suđenje bivšem vođi ulične bande koji je optužen za planiranje ubistva hip-hop legende Tupaka Šakura prije tačno tri decenije. Trenutno je u toku izbor porote, a proces privlači ogromnu pažnju svjetske javnosti.

Sudar tri automobila na Očinićima

Utorak, 11.08.2026 | 14:12

Tri osobe su povrijeđene u sudaru koji se danas oko 12.30 časova dogodio na magistralnom putu Cetinje – Budva kod benzinske pumpe na Očinićima.

Lebron Džejms priprema dokumentarac: Biće spektakularan

Utorak, 11.08.2026 | 14:10

Lebron Džejms potvrdio je da je u pripremi dokumentarni film o njegovom životu i karijeri, u kojem bi trebalo da budu prikazani i brojni do sada neobjavljeni snimci iza kulisa.

Ove namirnice hlade i vraćaju energiju tokom vrućih dana

Utorak, 11.08.2026 | 14:03

Ljetne vrućine često sa sobom donose umor, žeđ i osjećaj težine. Kada temperature porastu, osim dovoljne količine tečnosti, važno je obratiti pažnju i na ono što jedemo.

Podgorica: U akciji “Brzina” za sedam dana uhapšeno 56 osoba

Utorak, 11.08.2026 | 13:52

Saobraćajna policija odjeljenja bezbjednosti Podgorica je u prethodnih sedam dana, u okviru nacionalne akcije „Brzina“ kontrolisala 307 vozača i uhapsila 56 osoba, objavila je na mreži X Uprava policije.