Petak, 25.11.2022 | 08:08
IZVOR: rts.rs/CNN

Naučnici OTKRILI nove podatke o „vrućem Saturnu“ - Planeti izvan našeg Sunčevog sistema

Svemirski teleskop „Džejms Veb“ snimio je detaljan molekularni i hemijski portret daleke planete, što je još jedan „pogled bliže“ zajednici egzoplaneta.

Foto: Ilustracija/ U splash.com

VASP-39b, inače poznat kao Bokaprini, nalazi se u orbiti oko svoje zvijezde udaljene 700 svjetlosnih godina. To je egzoplaneta - planeta izvan našeg Sunčevog sistema, masivna kao Saturn, ali mnogo bliža svojoj zvijezdi domaćinu.

Procjenjuje se da ima temperaturu od oko 870 stepeni Celzijusa koja je proizvod njenih gasova, navode u Nasi.

Ovaj „vrući Saturn" je bila jedna od prvih egzoplaneta koje je „Veb" teleskop ispitivao kada je započeo svoje redovne naučne operacije „nadgledanja".

Nova očitavanja podataka i snimci, ukazuju na to da se desio slom atmosfere Bokaprina, uključujući atome, molekule, formacije oblaka - koji izgledaju kao da su razbijeni. Naučnici su očekivali da će vidjeti, kao što je kod egzoplaneta uobičajeno, homogeni stabilni omotač.

"Posmatrali smo egzoplanetu sa više instrumenata koji, zajedno, pružaju široki opseg informacija i uvid u situaciju. Novi podaci, mijenjaju neka pravila igre", rekla je Natali Batala, astronom sa Univerziteta Kalifornije, Santa Kruz, koja je radila na novim Nasinim istraživanjima egzoplaneta.

Novi podaci pružili su prvi znak da u atmosferi egzoplanete ima sumpor-dioksida, molekula proizvedenog hemijskim reakcijama koje su pokrenula zvijezda domaćin planete i njena visokoenergetska svjetlost. Na Zemlji se zaštitni ozonski omotač atmosfere stvara na sličan način od toplote i sunčeve svjetlosti u fotohemijskoj reakciji.

Idealna egzoplaneta za proučavanje

Blizina Bokaprina sa zvijezdom domaćinom čini ovu egzoplanetu idealnim predmetom za proučavanje takvih veza zvijezda-planeta.

Inače, ova planeta je osam puta bliža zvijezdi domaćinu nego što je Merkur našem Suncu.

"Ovo je prvi put da smo vidjeli konkretne dokaze o fotohemiji - hemijskim reakcijama koje pokreće energična zvjezdana svjetlost - na egzoplanetama. Ove nove informacije vidim kao zaista obećavajuću perspektivu za unapređenje našeg razumijevanja atmosfere egzoplaneta", rekao je Šang-Min Cai, istraživač sa Univerziteta Oksford u Ujedinjenom Kraljevstvu, u Nasinom saopštenju.

Ostala jedinjenja otkrivena u atmosferi Bokaprina uključuju natrijum, kalijum i vodenu paru, što potvrđuje prethodna zapažanja drugih svemirskih i zemaljskih teleskopa, uključujući svemirski teleskop „Habl".

Imati tako kompletan spisak hemijskih sastojaka u atmosferi egzoplaneta pruža uvid u to kako se ova planeta - a možda i druge - formirala. Bokaprinov raznovrstan hemijski inventar sugeriše da se više manjih tela, nazvanih planetezimali, spojilo.

"Ovo je samo prva od mnogih egzoplaneta koje će naš teleskop detaljno proučavati. ... Već dobijamo veoma uzbudljive rezultate, ovo je tek početak", rekao je za Si-En-En astronom Nestor Espinoza, astronom.

"Nalazi su povoljni za sugerisanje sposobnosti ‘Vebovih‘ instrumenata da sprovode istraživanja na egzoplanetama. Otkrivanjem detaljnog prikaza atmosfere egzoplaneta, teleskop je pokazao rezultate koji su bili iznad očekivanja naučnika i obećava novu fazu istraživanja širokog spektra egzoplaneta u galaksiji", navode iz Nase.

"Moći ćemo da vidimo širu sliku atmosfere egzoplaneta. Nevjerovatno je uzbudljivo dolaziti do novih saznanja koja iznenađuju, i to je jedan od najboljih djelova posla jednog naučnika", rekla je Lora Fleg, istraživač sa Univerziteta Kornel i član međunarodnog tima koji je analizirao podatke do kojih je došao teleskop „Veb".

Ovi znaci Zodijaka uvijek se ZALJUBLJUJU u prijatelje - Da li ste među njima?

Srijeda, 01.02.2023 | 21:59

Pored prijatelja mogu biti ono što jesu.

Jovanović: Pokušaćemo da dovedemo još jednog igrača, najvažnija ODBRANA

Srijeda, 01.02.2023 | 21:56

Košarkaši Budućnosti Voli u Morači igraju pod pritiskom smatra trener Vladimir Jovanović.

Fudbalska utakmica NEĆE VIŠE biti ista: FIFA uvodi NOVA PRAVILA - Glavni sudija ima OVU OBAVEZU

Srijeda, 01.02.2023 | 21:45

U posljednjih nekoliko godina, radikalne promjene u fudbalu sve su češća pojava.

Naučite TEHNIKU za opuštanje - Smanjite stres za JEDAN MINUT

Srijeda, 01.02.2023 | 21:37

Kada primijetite da vas obuzima negativna energija postoji brzo rješenje.

FOTO: "Ti si SAVRŠENSTVO" - Saša Kovačević OBJAVOM ODUŠEVIO fanove i izazvao LAVINU komentara

Srijeda, 01.02.2023 | 21:27

Pjevač svakodnevno oduševljava publiku fotografijama na kojima se i te kako može vidjeti da vodi računa o svom izgledu.

Netflix OTKRIO način na koji će SPRIJEČITI dijeljenje LOZINKE

Srijeda, 01.02.2023 | 21:14

Netflix je godinama odlagao trenutak u kojem će spriječiti dijeljenje lozinke, a sada su našli i način kako će izgledati nova pravila.

Budućnost Voli SAVLADALA London Lajons - "Plavi" ostali u vrhu grupe B

Srijeda, 01.02.2023 | 21:02

Košarkaši Budućnosti Voli pobijedili su London Lajonse 78:68 u 13. kolu Evrokupa.

Petričević: Šverc cigareta nije prestao, Krivokapić mi prenio da sam ugrožena

Srijeda, 01.02.2023 | 20:42

Bivša v.d. direktorice Uprave prihoda i carina (UPC) Milena Petričević je u emisiji “Stav” na TVCG kazala da borba protiv šverca duvana nije laka, te da borbu protiv te pojave komplikuju pojedinci u javnoj upravi koji ne sprovode sistemske zakone.

Najnaprednija kamera i ekološkiji dizajn modela - Samsung predstavio Galaxy S23 seriju pametnih telefona

Srijeda, 01.02.2023 | 20:21

Samsung je predstavio Galaxy S23 seriju pametnih telefona za ultimativno iskustvo sadašnjosti i budućnosti.

Da li smišljate sami LOZINKE? Razlozi ZBOG koji to NE BI TREBALO da radite

Srijeda, 01.02.2023 | 20:05

Vaša lozinka je najvjerovatnije već kompromitovana ili će biti u bliskoj budućnosti.