Srijeda, 05.02.2025 | 15:38
IZVOR: net.hr

Studija OTKRIVA da li su PAPIRNE SLAMKE dobar IZBOR

Papirne slamke postale su simbol održivijeg načina života, ali, jesu li one zaista bolje rješenje?




Foto: Ilustracija/Pixabay.com 

U nastojanju da smanjimo upotrebu plastike za jednokratnu upotrebu, mnogi su se okrenuli alternativama poput papirnatih, metalnih, staklenih i slamki na biljnoj bazi.

Ali, je li izbor između njih zaista jednostavan?

Jesu li papirne slamke otrovne?

Možda ste se susreli s ovim problemom: naručite smoothie ili ledenu kafu, a piće vam posluže s papirnom slamkom. Nakon nekoliko gutljaja, slamka omekša i počne se raspadati, ostavljajući za sobom mokru, kašastu masu. Papirne slamke postale su gotovo sveprisutne u ugostiteljstvu kao odgovor na potrošačku reakciju protiv plastike. Iako se ne zadržavaju u okolini stotinama godina poput plastičnih, papirne slamke imaju svojih nedostataka.

Studija sa Univerziteta  u Antverpenu, objavljena u časopisu Food Additives and Contaminants, analizirala je 39 različitih marki slamki izrađenih od različitih materijala, uključujući papir, bambus, staklo, nerđajući čelik i plastiku. Rezultati su pokazali da su papirne slamke najčešće sadržavale per- i polifluoroalkilne materije (PFAS), poznate i kao "vječne hemikalije". PFAS su otkriveni u 90% testiranih papirnih slamki, dok su u slamkama od bambusa pronađeni u 80% slučajeva. Nasuprot tome, niti jedna od testiranih slamki od nerđajućeg čelika nije sadržavala ove hemikalije. Istraživači su zaključili da prisutnost PFAS-a u slamkama od biljnih materijala dovodi u pitanje njihovu ekološku prihvatljivost.

Foto: Ilustracija/Pexels.com 

Procjene o broju korištenih slamki variraju, ali je jasno da plastične slamke predstavljaju značajan dio otpada pronađenog tokom  čišćenja plaža širom svijeta. Iako su plastične slamke postale simbol problema plastičnog zagađenja, njihov stvarni uticaj je manji u u poređenju s drugim oblicima plastičnog otpada, poput ribarskih mreža, koje čine značajan dio plastičnog otpada u okeanima.

Iznenađujuće, uprkos tome što su izrađene od fosilnih goriva, jedna studija iz Tajlanda sugeriše da tradicionalne plastične slamke od polipropilena imaju manji ugljični otisak od bioplastičnih slamki od polimliječne kiseline (PLA), koje se smatraju biorazgradivima. Procjene o emisiji stakleničkih gasova tokom životnog ciklusa papirnih slamki variraju, ali neke studije sugerišu da imaju veći relativni uticaj  na okolinu od plastičnih, uglavnom zbog korištenja zemljišta za proizvodnju sirovina.

Koje slamke koristiti?

Ako i dalje želite koristiti slamke, bilo iz lične preferencije ili zbog zdravstvenih razloga, najbolje bi bilo odabrati višekratne i ekološki prihvatljivije alternative. Metalne i staklene slamke često se preporučuju jer su izdržljive, mogu se koristiti više puta i ne doprinose jednokratnom plastičnom otpadu. Međutim, i one imaju svoje nedostatke – njihova proizvodnja zahtijeva veliku količinu energije, a materijali poput stakla mogu biti lomljivi, dok metalne slamke mogu promijeniti temperaturu napitka i biti nezgodne za vruće tečnosti. 

Zbog toga stručnjaci preporučuju izbjegavanje slamki u potpunosti, ako to nije nužno, jer je to najjednostavniji način smanjenja otpada i uticaja na okolinu Ako je upotreba slamki neizbježna, onda je ključno odabrati opciju koja dugoročno uzrokuje najmanje štete – na primjer kvalitetnu višekratnu slamku koju ćete koristiti godinama.

KOMENTARI (0)

Ostavi komentar

Ostavite komentar

* Komentari se na portalu objavljuju u realnom vremenu. "Kolektiv.me" se ne može smatrati odgovornim za napisane komentare. Zabranjen je govor mržnje, psovanje, vrijeđanje i klevetanje. Takav sadržaj će biti izbrisan čim bude primijećen, a autori mogu biti prijavljeni nadležnim institucijama.

OSTALE VIJESTI

Visoke temperature u velikoj mjeri opterećuju srce - simptomi koje ne treba ignorisati

Srijeda, 10.06.2026 | 20:57

Sunčano i toplo vrijeme za mnoge znači duži boravak na otvorenom i ljetnje aktivnosti, ali za srce takvi uslovi predstavljaju dodatni napor.  

Nisu sve vrste voća jednako dobre za vaše zdravlje: Ovih pet treba jesti svakodnevno

Srijeda, 10.06.2026 | 20:45

Naučnici tvrde da sve namirnice nemaju istu vrijednost, zbog čega mnogi ljudi kroz prehranu ne unose dovoljno važnih nutrijenata, poznatih kao flavanoli.

Nedostatak sna može povećati rizik od ovih bolesti i negativno uticati na organizam

Utorak, 09.06.2026 | 18:45

Kvalitetan san smatra se jednim od ključnih faktora za zdravlje i vitalnost organizma. Iako ga mnogi zanemaruju zbog užurbanog načina života, redovan i kvalitetan odmor tokom noći neophodan je za pravilno funkcionisanje cijelog organizma.

Banane svi jednu na sličan način, ali mala promjena može da promijeni uticaj na crijeva

Utorak, 09.06.2026 | 11:56

Bananu dodajemo u smutije, jedemo za doručak ili posežemo za njom kada nam je potreban brz izvor energije tokom dana. Ipak, nutricionisti sve češće skreću pažnju na jednostavan trik koji ovu voćku može da učini još korisnijom za organizam.

Ljekari objašnjavaju zašto nije dobro spavati u jednom položaju

Subota, 06.06.2026 | 21:51

Mnogi se bude sa trncima u rukama, ukočenim ramenima i sličnim tegobama, misleći da su samo nezgodno spavali. Međutim, ljekari upozoravaju da bi problem mogao biti povezan sa položajem u kojem provodimo noć.

Milatović pred istorijskim obraćanjem u Evropskom parlamentu: "Važan korak ka članstvu Crne Gore u EU"

Subota, 13.06.2026 | 14:29

Poziv predsjedniku Milatoviću da se obrati Evropskom parlamentu predstavlja snažan politički signal i potvrdu njegove uloge u pozicioniranju Crne Gore kao predvodnice evropskih integracija u regionu.     

EPCG NET: Crna Gora postaje strateški dio evropskog prostora čiste energije i sve atraktivnija za finansiranje

Subota, 13.06.2026 | 14:11

Budva, PR pres servis - Crna Gora je, u posljednjih nekoliko godina, kroz javne politike i regulatorni okvir, napravila značajne iskorake od prostora koji je bio percipiran kao visokorizična periferija i postala dio strateškog proširenja evropskog prostora čiste energije i industrije, a ulaganja u mreže i pravednu tranziciju ključni su za puni potencijal obnovljivih izvora energije.

PES: Pravi se koalicija koja bi zbog postignutih rezultata rušila gradonačelnika Mujovića

Subota, 13.06.2026 | 13:59

Da bi Srđan Perić bio izabran za predsjednika Skupštine Glavnog grada, funkciju koja predstavlja zakonodavnu vlast u Podgorici, neophodno je da prethodno transparentno obezbijedi potrebnu skupštinsku većinu, saopšteno je iz Pokreta Evropa sad (PES).

Klijentima otključana 54,3 miliona eura: Viši sud poništio mjere tužilaštva u vezi sa spornim računima u Adriatic banci

Subota, 13.06.2026 | 14:46

Banka pokrenula dva sudska postupka protiv Centralne banke zbog mjera i izrečenih kazni od 3,6 miliona Nakon mjera tužilaštva i CBCG-a, Adriatic banka izgubila značajan dio prihoda i klijenata. Ako dobije sporove - država plaća obeštećenje...

Nikšić: Osumnjičen da je vršio nasilje i prijetio porodici pa uhapšen

Subota, 13.06.2026 | 14:34

Službenici Odjeljenja bezbjednosti Nikšić su, postupajući po prijavi iz oblasti porodičnog nasilja, u kratkom roku locirali i uhapsili M.L (32) iz Nikšića, i kod istog pronašli i oduzeli vatreno oružje – pištolj marke „Zastava M70“ kojim je prethodno, kako se sumnja, prijetio drugim članovima porodice.

Finale NBA lige obara rekorde gledanosti

Subota, 13.06.2026 | 15:10

Finalna serija NBA lige između Njujork Niksa i San Antonio Sparsa bilježi izuzetnu gledanost, a treća utakmica postala je najpraćeniji finalni meč još od 1998. godine.

Raspisani tenderi: Rudnik daje 121.000 za auta, EPCG 50.000 za karte i hotele

Subota, 13.06.2026 | 14:22

Rudnik uglja kupuje dva hibridna i jedno električno vozilo.

Evropska komisija: Državno tužilaštvo ostvaruje izuzetne rezultate u borbi protiv kriminala

Subota, 13.06.2026 | 13:47

Državno tužilaštvo ostvaruje izuzetne rezultate u suzbijanju svih oblika kriminala, naročito u borbi protiv organizovanog kriminala, korupcije i ratnih zločina, pokazujući snagu i sposobnost da vodi složene i prekogranične istrage – ocjena je Evropske komisije u najnovijem Izvještaju o vladavini prava.

Arijana Grande Bijeloj kući: Ne koristite moju muziku za "odvratne gluposti"

Subota, 13.06.2026 | 15:00

Američka pop zvijezda Arijana Grande pozvala je u četvrtak administraciju Donalda Trampa da prestane da koristi njenu muziku za promovisanje svoje politike.

Herojska reakcija na ušću Bojane: Momci iz restorana spasili čovjeka i dijete

Subota, 13.06.2026 | 13:12

Nesvakidašnji i veoma emotivan događaj odigrao se prije nekoliko dana na ušću rijeke Bojane, kada su brzom intervencijom zaposlenih u jednom od restorana spašeni dijete i čovjek.